Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof. Als het motorlampje knippert, dan is het probleem ernstiger. Stop op een veilige plaats en bel de Wegenwacht.
Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Indien de auto zich verder gedraagt zoals u gewend bent is het zaak om de garage te vragen om de auto uit te lezen.
Wanneer het motormanagementlampje brandt geeft dit aan dat er een fout is geconstateerd met als gevolg een overmatige milieubelasting. Als de auto verder normaal rijdt is het veilig om de auto te blijven gebruiken echter het advies is wel om dit euvel zo spoedig mogelijk te laten herstellen door de garage.
Geel of oranje waarschuwingslampje: je kan nog doorrijden
Als een lampje op je dashboard geel of oranje is kun je nog doorrijden. Het is wel zaak om extra voorzichtig te zijn en het probleem zo snel mogelijk na te laten kijken.
Een oranje motorlampje is het minst erg. Als dit lampje aangaat en blijft branden, betekent dit dat je normaal kunt blijven rijden. Er is echter een maar in het verhaal. De auto moet zo snel mogelijk naar de garage gebracht worden voor een inspectie.
Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.
Als het motorlampje oranje brandt, is er iets mis met de motor.Of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof.
Wanneer het lampje constant brandt en de auto goed rijdt is het motormanagement succesvol overgeschakeld naar een noodprogramma. U kunt de auto blijven gebruiken maar laat de storing door de garage beoordelen en verhelpen. Hierna kan de storing gewist worden en zal het lampje uit zijn.
Een professionele storingsdiagnose van je auto kost meestal tussen de €20 en €40. Als het oplossen van problemen complexer blijkt te zijn, kan het proces tot enkele uren duren en dus ook duurder zijn. Een standaardanalyse kan snel en soms zonder afspraak worden uitgevoerd.
Geel/oranje: Er moet een onderdeel gecontroleerd worden. Je kan doorrijden maar wel in een zo kort mogelijke route naar een garage. Rij voorzichtig op een aangepast snelheid.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Breng uw voertuig naar uw lokale Toyota-servicecentrum om een gecertificeerde technicus de codes te laten uitvoeren en het probleem te lokaliseren. Het is veilig om met uw Toyota te rijden terwijl het VSC OFF-lampje brandt , maar we raden u aan voorzichtig te rijden, vooral bij slecht weer.
De Check Engine-lampjes gaan branden wanneer een circuit, component of systeem niet slaagt voor een basistest die de boordcomputers bij elke start uitvoeren, of wanneer deze tijdens het rijden een afwijkende meting registreren.
Als het EML-lampje op uw dashboard verschijnt, is er een probleem dat onmiddellijk moet worden aangepakt. Doorrijden met het lampje aan leidt waarschijnlijk tot verdere schade aan de motor en de omliggende systemen , en tot een onmiddellijke daling van de prestaties.
Gele of oranje lichten
Oranje of gele dashboardlampjes herinneren u eraan dat uw auto binnenkort onderhoud nodig heeft, zoals een oliewissel of een tankbeurt . Gele lampjes kunnen ook aangeven dat uw auto onderhoud nodig heeft dat geen direct veiligheidsprobleem oplevert, zoals wanneer er iets mis is met uw emissiesysteem.
Als het tijdens het rijden oranje oplicht met een geluidssignaal: ga zo snel mogelijk tanken. U kunt dan nog ongeveer 50 km rijden. Dit gaat branden wanneer het contact wordt aangezet of de motor wordt gestart en dooft zodra de motor draait.
In de meeste gevallen is het niet de hele motor die vervangen moet worden, maar eerder individuele onderdelen ervan zoals de koppakking of zelfs iets relatief kleins zoals een reparatie van de kleppendekselpakking. Afhankelijk van de vereiste klus kan het zo weinig als £ 100 tot meer dan £ 2000 kosten om motorproblemen te repareren en te vervangen.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start. Helaas is dat niet altijd het geval. Wanneer dat niet zo is nadat je deze checklist hebt afgewerkt, zul je toch naar de garage moeten om het check engine-lampje te laten resetten.
Het uitlezen van het foutgeheugen is een kleinigheidje dat de garage voor 20 à 50 euro kan uitvoeren. De prijs is inclusief informatie over de mogelijke reden, aanbevelingen voor actie en het verwijderen van de fout.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
We raden je aan het contact zo snel mogelijk uit te schakelen. Laat je auto door een professional wegslepen. Er moet een diagnose worden uitgevoerd om de storing vast te stellen. Als het motorstoringslampje knippert, zit het probleem in de katalysator.
Deze meeste motoren kunnen te maken krijgen met een te lage oliepeil, hoog olieverbruik, olielekkage, vervuild olie- of brandstofsysteem en verstopte of lekkende radiator. Door goed onderhoud en het vroegtijdig herkennen van deze signalen kunnen ”ernstige” motorstoringen worden voorkomen.
Verschillende kleuren dashboardlampjes
Een groen lampje betekent dat alles correct werkt. Een oranje/geel lampje daarentegen is een waarschuwing. Aanbevolen wordt om op de rechterbaan te gaan rijden en zo snel mogelijk langs de werkplaats van Auto Christiaan te gaan om het probleem te verhelpen.
Hoe kan je het motormanagement lampje resetten? Nadat het probleem in het motormanagement is opgelost, kun je het lampje resetten. Hiervoor heb je een OBD-II-connector nodig die je kunt aansluiten in de daarvoor bestemde aansluiting onder het stuur.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.