De foutcode F220 of F22 geeft aan dat er te weinig water binnen een bepaalde tijd de machine instroomt. Dit kan meerdere oorzaken hebben. U kunt de waterkraan niet ver genoeg open hebben staan of er komt geen water uit de kraan.
Zorg ervoor dat de slang gevuld is met water en er geen lucht meer in zit. Open de vulkraan en vervolgens de waterkraan terwijl u het display in de gaten houdt. Zodra de juiste druk (tussen de 1,5 en 2,0 bar) bereikt is, sluit u de waterkraan en vervolgens de vulkraan.
Normaal is de druk in je CV-ketel tussen de 1,5 en 2 bar. Je kunt dit eenvoudig controleren op de meter die in de CV-ketel zit of op een waterdruk meter die vaak naast de CV-ketel is gemonteerd. Komt de wijzer bij een koud systeem onder de 1,0 bar, dan moet er water toegevoegd worden aan het systeem.
Het opgewarmde water wordt via een buizenstelsel van de warmteopwekker naar de te verwarmen ruimten gestuurd. Dat gebeurt door een systeem met twee buizen. Eén van de buizen voert het opgewarmde water naar de radiator of de vloerverwarming, de tweede buis brengt het afgekoelde water terug naar de verwarmingsketel.
Een te hoge druk op uw cv-ketel kan onnodige schade aan het expansievat tot gevolg hebben. Wanneer de druk richting de 3 bar gaat kan dit bovendien leiden tot gevaarlijke situaties. In dit geval kan namelijk de drukbeveiliging open gaan, wat ernstige waterschade tot gevolg kan hebben.
Om de cv-ketel druk te verminderen moet je de ketel ontluchten. Het laten ontluchten van je cv-ketel is net zo gemakkelijk als het bijvullen. Je hebt een doekje nodig en een ontluchtingssleuteltje om aan de slag te kunnen.
Een te lage waterdruk kan verschillende oorzaken hebben. Door het opwarmen van het water kan er water verloren gaan. Als er een lekkage is dan zal de druk langzaam afnemen, omdat er water wegloopt uit het verwarmingssysteem. Een kapot expansievat kan er voor zorgen dat de druk afneemt.
Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. Je kan dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn. Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan. Is de druk hoger dan 2 bar, dan slijt de pomp te snel, en bij meer dan 3 bar kan er lekkage ontstaan doordat een leiding barst.
De Lockheed Martin F-22 Raptor valt met zijn prijs van $ 150 miljoen in een compleet ander segment. De toegepaste techniek is nog zo geheim dat hij zelfs niet aan Israël of Zuid Korea mag worden verkocht. Het is het duurste gevechtsvliegtuig ter wereld.
Een drukverhoger is de oplossing voor extra waterdruk in uw woning. Deze waterdruk kan afgenomen zijn door bijvoorbeeld een tweede badkamer of een stortdouche. De CV-ketel levert in deze gevallen niet voldoende water. Wilt u verzekerd zijn van een hoge waterdruk in huis, laat dan een drukverhoger installeren.
Als je meerdere keren per jaar het water moet bijvullen van je cv-ketel dan is er wat mis. Dan is er sprake van een lek want dat water verdwijnt niet zomaar. De meest voorkomende oorzaak is dat het expansievat oud en lek is. Die moet je iedere 7-10 jaar vervangen.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
De werkdruk van iedere CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Is de druk lager dan 1,0 bar, dan zal de cv-ketel uitschakelen of niet goed meer werken. Een te hoge druk veroorzaakt onnodige slijtage aan het expansievat. Gaat de druk richting 3 bar, dan ontstaat het gevaar dat de drukbeveiliging opengaat.
De cv-ketel bijvullen
Sluit de vulkraan zodra de wijzer het vereiste niveau aangeeft. Sluit de waterkraan en verwijder de vulslang. Steek de stekker van de ketel weer in het stopcontact. Laat de verwarming 10 minuten draaien en ontlucht het hele systeem nogmaals.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
Hou dus een oude handdoek bij de hand en houd de slang goed vast. Draai de vulkraan voorzichtig open en het water begint te stromen. Wanneer de druk in de cv-ketel weer onder de 2 bar is dan kunt u de vulkraan weer dicht draaien.
Expansievat lekt water
Het kan echter ook gebeuren dat uw cv door een kapot expansievat water lekt. Doordat het expansievat de druk niet meer kan opvangen, wordt de druk te hoog en treedt het overstortventiel in werking. Wanneer uw cv-ketel lekt, kan dit dus een teken zijn dat uw drukvat aan vervanging toe is.
Een CV-ketel heeft voldoende druk nodig om (goed) te kunnen functioneren. De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden. Dit kunt u controleren op uw drukmeter.