Als zorgaanbieder of solistisch werkende zorgverlener moet u calamiteiten melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Zorg dat je met één handeling contact kunt krijgen met de centrale, verkeersleiding of met het alarmnummer 112. Oefen regelmatig in alarmeren. Zorg dat je weet hoe de alarmering werkt. In de spannende situatie van een ongeval/incident moet alles automatisch verlopen.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
De Commissie Melding Incidenten Cliënten wil met dat doel de zorgverleners van De Zorgprofessional dienen. De Raad van Bestuur van De Zorgprofessional dringt er bij alle leden op aan om daadwerkelijk melding te maken van de incidenten die ze tegenkomen.
Melding Incidenten Medewerker (MIM)
Door incidenten en onveilige situaties te melden kan het risico op herhaling worden verminderd. Bovendien draagt de melding bij aan een goede opvang voor medewerkers na een incident.
In geval van nood dient er contact opgenomen te worden met de contactpersoon (opgegeven door de collega in kwestie) om hem/haar op de hoogte te stellen van de calamiteit.
Bij calamiteiten is de zorgaanbieder of de zelfstandig werkende zorgverlener verplicht een melding te doen bij de IGJ. Vind je dat een gebeurtenis bij de inspectie gemeld moet worden, maar doet de bestuurder dat niet? Ga hierover dan in gesprek.
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
Een Bedrijfsnoodplan dient als basis voor de calamiteitenbestrijding waarin met een duidelijke structuur vastgelegd wordt welke instructies en procedures gevolgd dienen te worden. De uitgangspunten hiervoor zijn opgelegd in de kaderrichtlijn en het Besluit Bedrijfshulpverlening en de ARBO-Wet.
Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.
Bij aanwezigheid van een grote hoeveelheid gevaarlijke stoffen en in de winningsindustrie is een intern noodplan verplicht. De minimale inhoud van een noodplan is nader geregeld. Wanneer er een brandmeldcentrale (BMC) aanwezig is in het pand, dan moet je een ontruimingsplan hebben.
Melden calamiteit
Soms is het nodig onmiddellijk te graven. Bijvoorbeeld bij een beschadigde gasleiding met ontsnappend gas, een overstroming door een lekkende waterleiding of een ziekenhuis zonder stroom. U doet dan een calamiteitenmelding bij het Kadaster.
Doorgeven waar en welke hulp nodig is
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten. Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.
Verplicht melden
We spreken van een calamiteit als een cliënt ernstige schade heeft opgelopen. Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup.
ellende, nood, ramp. als synoniem van een ander trefwoord: ramp (zn) : beproeving, bezoeking, calamiteit, catastrofe, drama, fataliteit, gesel, klap, kommer, noodsituatie, ongeluk, onheil, plaag, rampspoed, slag, tegenspoed, tragedie, vloek.
Calamiteitenonderzoek in de zorg: goed vooronderzoek
Soms is niet duidelijk of een ernstige gebeurtenis een calamiteit is in de zin van de wet. Een zorgaanbieder heeft dan 6 weken de tijd om dit zelf te onderzoeken, voordat het gemeld wordt als calamiteit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.
Zo volledig mogelijke omschrijving van de gevolg(en) van de fout of incident voor de cliënt, wie erbij betrokken waren, welke werkzaamheden werden uitgevoerd, of ouders, arts, coach of manager gewaarschuwd is, hoe dit had voorkomen kunnen worden etc.
Zowel bij interne als externe meldingen moet meneen aantal items benoemen. De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage)
Een procedure voor het systematisch en intern melden, registreren, analyseren, herstellen en opvolgen van (bijna-)incidenten helpt om structurele weeffouten in de organisatie van de zorgverlening op te sporen en grotere fouten in de toekomst te voorkomen.