Wat te doen bij een calamiteit?

Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mariekabaars.nl

Wat is het eerste wat je moet doen bij een calamiteit?

Als zorgaanbieder of solistisch werkende zorgverlener moet u calamiteiten melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op igj.nl

Hoe te handelen bij calamiteiten in de zorg?

Zorg dat je met één handeling contact kunt krijgen met de centrale, verkeersleiding of met het alarmnummer 112. Oefen regelmatig in alarmeren. Zorg dat je weet hoe de alarmering werkt. In de spannende situatie van een ongeval/incident moet alles automatisch verlopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consolid.nl

Wat is het verschil tussen een calamiteit en een incident?

Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ggdijsselland.nl

Hoe te handelen bij een incident?

Herstel en kom tot rust
  1. Rond het incident af. Herstel de veiligheid en de rust tussen jou, de veroorzaker en mogelijke andere betrokkenen. ...
  2. Meld en bespreek het incident. Het is belangrijk om incidenten te melden. ...
  3. Lucht je hart. Vertel over wat je hebt meegemaakt. ...
  4. Zorg goed voor jezelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gezondenveiligwerken.nl

Wat te doen bij een calamiteit | Dendron College

19 gerelateerde vragen gevonden

Wie vult de mic in?

De Commissie Melding Incidenten Cliënten wil met dat doel de zorgverleners van De Zorgprofessional dienen. De Raad van Bestuur van De Zorgprofessional dringt er bij alle leden op aan om daadwerkelijk melding te maken van de incidenten die ze tegenkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op activityplus.nl

Waarom MIM melding?

Melding Incidenten Medewerker (MIM)

Door incidenten en onveilige situaties te melden kan het risico op herhaling worden verminderd. Bovendien draagt de melding bij aan een goede opvang voor medewerkers na een incident.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op werkenbijcwz.nl

Wat voor soorten calamiteiten zijn er?

Voorbeelden van calamiteiten
  • aardbeving.
  • tsunami.
  • vulkaanuitbarsting.
  • brand.
  • overstroming.
  • kettingbotsing.
  • lawine.
  • Milieuramp.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is contactpersoon bij calamiteiten?

In geval van nood dient er contact opgenomen te worden met de contactpersoon (opgegeven door de collega in kwestie) om hem/haar op de hoogte te stellen van de calamiteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op avgregisterrijksoverheid.nl

Wie zijn verantwoordelijk voor de melding van een incident of calamiteit?

Bij calamiteiten is de zorgaanbieder of de zelfstandig werkende zorgverlener verplicht een melding te doen bij de IGJ. Vind je dat een gebeurtenis bij de inspectie gemeld moet worden, maar doet de bestuurder dat niet? Ga hierover dan in gesprek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wat is het verschil tussen mic en Mim?

Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zgr.nl

Wat zijn de protocollen bij calamiteiten BHV?

Een Bedrijfsnoodplan dient als basis voor de calamiteitenbestrijding waarin met een duidelijke structuur vastgelegd wordt welke instructies en procedures gevolgd dienen te worden. De uitgangspunten hiervoor zijn opgelegd in de kaderrichtlijn en het Besluit Bedrijfshulpverlening en de ARBO-Wet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nvddierentuinen.nl

Wat gebeurt er met een mic melding?

Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tenzinger.com

Hoe maak je een noodplan?

Inhoud plan
  1. Namen plus telefoonnummers van BHV-ers.
  2. Alle alarmnummers.
  3. Waar de blus en EHBO-middelen aanwezig zijn.
  4. Eventuele bijzonderheden.
  5. Hoe het instrueren van het personeel in zijn werk gaat.
  6. Wie actie neemt tot ontruimen.
  7. Wie de calamiteit meldt bij de hulpinstanties.
  8. Waar noodkaarten en plattegronden zich bevinden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Is een noodplan verplicht?

Bij aanwezigheid van een grote hoeveelheid gevaarlijke stoffen en in de winningsindustrie is een intern noodplan verplicht. De minimale inhoud van een noodplan is nader geregeld. Wanneer er een brandmeldcentrale (BMC) aanwezig is in het pand, dan moet je een ontruimingsplan hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arboportaal.nl

Wat is een Calamiteitenmelding?

Melden calamiteit

Soms is het nodig onmiddellijk te graven. Bijvoorbeeld bij een beschadigde gasleiding met ontsnappend gas, een overstroming door een lekkende waterleiding of een ziekenhuis zonder stroom. U doet dan een calamiteitenmelding bij het Kadaster.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agentschaptelecom.nl

Welk telefoonnummer bel je in geval van een calamiteit?

Doorgeven waar en welke hulp nodig is

Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat moet er in een calamiteitenplan staan?

In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten. Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cultureelerfgoed.nl

Welke incidenten melden bij inspectie?

Verplicht melden

We spreken van een calamiteit als een cliënt ernstige schade heeft opgelopen. Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op igj.nl

Wat is een ander woord voor calamiteit?

ellende, nood, ramp. als synoniem van een ander trefwoord: ramp (zn) : beproeving, bezoeking, calamiteit, catastrofe, drama, fataliteit, gesel, klap, kommer, noodsituatie, ongeluk, onheil, plaag, rampspoed, slag, tegenspoed, tragedie, vloek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op synoniemen.net

Wat is een calamiteitenonderzoek?

Calamiteitenonderzoek in de zorg: goed vooronderzoek

Soms is niet duidelijk of een ernstige gebeurtenis een calamiteit is in de zin van de wet. Een zorgaanbieder heeft dan 6 weken de tijd om dit zelf te onderzoeken, voordat het gemeld wordt als calamiteit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op moveprofessionals.nl

Wat zijn bijna ongelukken in de zorg?

Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amphia.nl

Wat staat er in een mic formulier?

Zo volledig mogelijke omschrijving van de gevolg(en) van de fout of incident voor de cliënt, wie erbij betrokken waren, welke werkzaamheden werden uitgevoerd, of ouders, arts, coach of manager gewaarschuwd is, hoe dit had voorkomen kunnen worden etc.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maken.wikiwijs.nl

Welke informatie geef je minimaal bij een interne melding van een calamiteit of incident?

Zowel bij interne als externe meldingen moet meneen aantal items benoemen. De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op safetyschool.nl

Wat is een VIM procedure?

Een procedure voor het systematisch en intern melden, registreren, analyseren, herstellen en opvolgen van (bijna-)incidenten helpt om structurele weeffouten in de organisatie van de zorgverlening op te sporen en grotere fouten in de toekomst te voorkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op m.nhg.org

Populaire vragen