Beter eerst even checken of je bougie wel vonkt, bougiedop eraf, bougie eruit draaien, dop weer op de bougie, het onderste gedeelte tegen de cilinderkop houden en dan kicken (gaat nu een stuk lichter, dus kun je denk ik ook met de hand doen). De bougie moet nu vonken. Zo niet, dan is er iets mis met de ontsteking.
Als je Tomos het plots is gaan doen, dan kun je het probleem zoeken in valse lucht (er trekt ergens lucht door een pakking waar het niet mag) of een vuile sproeier. De sproeier schoonmaken / doorblazen zal voldoende moeten zijn. Houd de sproeier even in de zon en kijk door het gaatje of het een nette ronde opening is.
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Originele Tomos bobines zijn begrenst in toeren tot 10000 toeren en hebben een slechte curve voor het optrekken.
Wat zijn de symptomen van valse lucht? Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup. Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten. Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Om je Tomos op te voeren kun je ook een snellere uitlaat plaatsen (bijvoorbeeld de bullet of de biturbo). Deze uitlaten maken meer geluid dan de originele, maar zijn ook een stuk sneller. Als je er voor kiest om een snellere uitlaat te plaatsen is het belangrijk dat je ook de afstelling van de brommer aanpast.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Valse lucht zorgt o.a. voor niet stationair draaiende motor met hoge toeren. Kortom de motor loopt slecht, je cilinder wordt te warm en er kan een vastloper ontstaan. Valse lucht kan ontstaan bij de bougie, tussen de carburateur en spruitstuk, het spruitstuk en de cilinder, en bij de linker krukas keerring.
Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan. Als je je scooter wil opvoeren en je hebt al een andere uitlaat en carburateur, dan is het membraan aan de beurt.
Kapot membraam dan trekt ie slecht op, loopt nauwelijk tot niet of hoog stationair en doet bij lage toeren niks... Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) Beter draai je 2 minuten je carb en spruit eraf, en kijk je je membraam ff na, kan je meteen even alles schoonmaken.
Over het algemeen liggen de kosten tussen 100 en 450 euro voor een nieuw uitlaatspruitstuk en 2 tot 30 euro voor nieuwe spruitstukpakkingen. Meeste garages voeren deze reparatie binnen twee uur uit, hetgeen de totale kosten voor vervanging op gemiddeld 500 euro brengt.
In uw scooter of bromfiets worden membranen gebruikt. Een andere term die hiervoor wordt gebruikt is terugslagklep. De inlaat van uw scooter bestaat uit het luchtfilter, de carburateur, het spruitstuk en het membraan. Het membraan zorgt er voor dat het mengsel wel naar de cilinder kan lopen maar niet terug.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Omgerekend 1,5pk.
60-65KM per uur.
Het is een leuke, simpele brommer en weer eens wat anders dan een Vespascooter. Voordeel is ook dat de Tomos weinig onderhoud nodig heeft. Verder rijdt hij zuinig en is hij heel betrouwbaar. Het enige minpuntje is de kleur.
Je kunt de Tomos Standard kopen voor minder dan 1150,= euro. Is dit bedrag voor jou te veel geld dan kun je ook een Tomos Standard leasen! Hierbij koop je hem op afbetaling en betaal je in maandelijkse termijn de brommer af. Dit kost je ongeveer 23,= euro per maand.
Castrol RS 2-takt olie Universeel voor de Tomos.