Wanneer je merkt dat je ineens niet meer achteruit kunt of niet meer kunt schakelen, is het verstandig om de auto gelijk aan de kant te zetten. Wanneer de auto in de tweede versnelling staat en je nog maar een klein stukje hoeft te rijden, zou je eventueel nog met de auto naar huis kunnen rijden.
Blijf niet doorrijden met geluiden uit uw versnellingsbak!
Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder.
Wanneer u wel kunt schakelen met stilstaande motor maar niet wanneer de motor draait zal de koppeling niet goed vrij komen. Het niet vrijkomen van de koppeling kan verschillende oorzaken hebben. Een van de veel voorkomende oorzaken is een losse mat die onder het koppelingspedaal is geschoven.
Als de versnellingsbak niet soepel meer schakelt, begint te kraken of uit de versnelling springt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Mogelijk zijn de synchromeschringen versleten. Die zorgen ervoor dat de assen, waarop twee tandwielen in elkaar grijpen, met dezelfde snelheid draaien.
Het repareren van je versnellingsbak kost maximaal zo'n 1.200 euro, inclusief uurloon, btw en de onderdelen. Bij een revisie van de versnellingsbak wordt het hele apparaat systematisch uit elkaar gehaald en de kapotte en (bijna) versleten bewegende onderdelen, zoals de tandwielen en lagers, vervangen voor nieuwe.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Simpel gezegd moet je hem uit z'n versnelling halen, een beetje gas geven en de pook in een lagere versnelling zetten. Hoeveel toeren hoger je moet zitten, hangt af van je versnellingsbak. Dit is vaak iets meer dan 500 toeren per minuut.
Je kan een automaat ook handmatig schakelen.Dan schakel je niet zoals met een manuele, want er is geen mechanische koppeling tussen de handel en de versnellingsbak. Je werkt gewoon elektrisch via de sturing. Dat gebruik je bvb in de bergen om op de motor te kunnen remmen bij het afdalen.
Een gebruikte versnellingsbak kopen
Een gebruikte versnellingsbak is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak, en is vaak voor 500 tot 600 euro te krijgen.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
U vraagt naar de verwachte levensduur van een versnellingsbak. Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.
Niet starten met de koppeling ingetrapt.De lagers van de krukas zijn nog niet gesmeerd en zullen sneller slijten. Voor het stoplicht ook de koppeling niet ingedrukt houden. Dit geeft ook axiale speling /slijtage op de krukas.
De koppeling kan niet meer worden ingedrukt. Schokkend gevoel in koppeling pedaal wanneer deze wordt ingedrukt. Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen.
Een blipper (downshift) maakt het mogelijk om zonder het gebruik van de koppeling soepel terug te schakelen. Een blipper is normaal gesproken alleen mogelijk bij motoren met een elektronische gasklep (ride by wire). Zonder elektronische gasklep is een blipper alleen te realiseren met zeer kostbare systemen.
Bij het rijden van een auto is een correcte beheersing van de versnellingsbak cruciaal.Het terugschakelen is daar een essentieel onderdeel van. Een correcte toepassing van deze techniek verbetert niet alleen de levensduur van uw voertuig, maar zorgt ook voor een veiliger rijervaring.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro.
Kenmerken van een kapotte versnellingsbak
Tijdens het schakelen hoort u krakende en knarsende geluiden. Een ratelend en krakend geluid wanneer de auto stationair draait. Schakelen gaat moeizaam. Het toerental loopt opeens op.
De geproduceerde geluiden variëren tussen verschillende merken en modellen, maar de beste manier om het te beschrijven is zoemend of zeurend. Het is één van de meest voorkomende symptomen van een kapotte versnellingsbak.
Een oliewissel voor een automaat kost tussen de 125 en 550 euro. De prijzen voor een handgeschakelde versnellingsbak zijn wat voordeliger, variërend tussen de 100 en 400 euro.