In principe zijn track limits simpelweg de grens tussen het circuit en daarbuiten, ofwel de limits van de track. Binnen de Formule 1 worden de track limits doorgaans aangegeven door een heldere witte lijn. Deze dicteert waar het circuit ophoudt en dus waar de coureurs wel en niet mogen komen.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De Formule 1-coureurs moeten minimaal 75% van de raceafstand afleggen, wil de organisatie de volledige punten uitdelen. In andere gevallen wordt er 50% van de punten uitgedeeld. Dit betekent dat de winnaar dan 12,5 punt krijgt, de nummer twee 9 punten en de nummer drie 7,5 punt.
Wanneer een race niet meer hervat kan worden, worden de resultaten genomen zoals die één ronde voor de schorsing was. Als minder dan 75% van de race-afstand is voltooid, dan zal de helft van het aantal punten uitgereikt worden, mits er twee of meer ronden zijn gereden.
De term poleposition is afkomstig uit de paardenraces, waar de nummer één aan de binnenkant van de baan aan de binnenste paal mag starten. In sommige sporten, zoals motorcross en rallycross, is de poleposition geen vaste plaats, maar mag de winnaar van de kwalificaties zelf de beste startplaats uitzoeken.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Op dit moment is de regel als volgt: een coureur mag drie keer zonder een gridstraf te ontvangen zijn motoronderdelen (of gehele motor) vervangen. Wanneer je bij de vierde bent aangekomen, leverde je dit per onderdeel een straf van vijf plaatsen op. Verwissel je de gehele motor, dan start je achteraan de grid.
Wat zijn track limits? Binnen de Formule 1 gelden er zogeheten 'track limits'. Hiermee wordt de uiterste witte belijning rondom de racebaan bedoeld. In principe moet iedereen binnen deze lijnen blijven om te kunnen spreken van een eerlijke race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Tijdens de race zie je een paars klokje voor iemands naam staan. Dit betekent dat die coureur momenteel de snelste raceronde heeft gereden.
Volgens de grotere teams zal het wegnemen van de bandenwarmers enorme problemen gaan opleveren. Zelfs mét gebruik van de dekens zijn er meerdere circuits waar coureurs meer dan één ronde nodig hebben om het rubber goed op temperatuur te krijgen.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
In 2022 begint er in de Formule 1 een nieuw tijdperk. De F1-bolides krijgen namelijk een complete facelift en zullen er heel anders uit gaan zien. Het moet ervoor zorgen dat het veld dichter op elkaar komt en dat de races spannender zijn.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
Wat is de straf? Een strafpunt blijft voor 12 maanden op de licentie van de coureur staan. Krijgt een coureur het voor elkaar om meer dan 12 punten te verzamelen, dan is hij het haasje. Dan wordt zijn superlicentie namelijk voor één Grand Prix ingetrokken.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd. BTW nr.
Max Verstappen en Sergio Perez zitten nog maar aan hun tweede ICE, TC, MGU-H en MGU-K, gebruikten nog maar één ES en CE (Perez wel twee van deze). Ook met de uitlaat zitten ze nog goed. Verstappen gebruikte er drie, Perez vier.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.