Wat te doen als iemand zijn rekening niet betaald?

Op deze pagina:
  1. Bel uw klant.
  2. Stuur een betalingsherinnering.
  3. Stuur een aanmaning.
  4. Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening.
  5. Tref een betalingsregeling.
  6. Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in.
  7. Gebruik andere juridische middelen.
  8. Vraag oninbare btw terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe vaak moet je een herinnering sturen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe stuur je een herinnering?

Zorg ervoor dat je op een betalingsherinnering altijd de volgende gegevens vermeldt:
  1. Het factuurnummer van de openstaande factuur.
  2. De vervaldatum van de fatuur.
  3. Het openstaande factuurbedrag.
  4. De nieuwe betaaltermijn.
  5. Het IBAN-nummer waarnaar je klant het bedrag kan overmaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exact.com

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Help mijn klant betaalt niet, wat moet ik doen?

16 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een redelijk betaaltermijn?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Hoeveel mogen Herinneringskosten bedragen?

Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Wat te doen met onbetaalde facturen?

Leg onbetaalde facturen niet opzij

Weet met wie je zakendoet, maak duidelijk hoe je te werk gaat en leg gemaakte afspraken vast. Laat zien dat je professioneel te werk gaat en je dit ook van jouw klanten verwacht. Door kort op jouw onbetaaldee facturen te zitten, voelen klanten meer dwang om de factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op allianz-trade.com

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Tips bij wanbetalers

Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Hoeveel aanmaningen kun je krijgen?

Gemiddeld gezien sturen bedrijven tussen de één en drie aanmaningen, voordat ze overgaan tot het inschakelen van een incassobureau. Over het algemeen geldt: na het verlopen van een redelijk termijn, dient u minimaal één aanmaning te sturen voordat u een incassobureau mag inschakelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op v-cs.nl

Hoe maak ik een betalingsherinnering?

Uit onze administratie is gebleken dat bovenvermelde factuur nog niet is voldaan. De betalingstermijn van onze facturen is 14 dagen, deze termijn is reeds verstreken. Wij verzoeken u derhalve om binnen 7 dagen na dagtekening van deze herinnering het openstaande factuurbedrag op onze bankrekening 123456789 te voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tuxx.nl

Wat komt er na een herinnering?

Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nova-incasso.nl

Hoe een rappel sturen?

In principe zijn er geen wettelijke vormvereisten om een aanmaning te versturen, tenzij dit in bijzondere gevallen vereist zou zijn (bijvoorbeeld wanneer een gerechtsdeurwaarder een particulier aanmaant). Dit betekent dus dat de aanmaning zowel mondeling, per e-mail, sms, fax, … ter kennis gebracht kan worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijnadvocaten.be

Kun je als particulier een incassobureau inschakelen?

Als je een vordering hebt op een particulier dan is het wettelijk verplicht om een schriftelijke aanmaning (c.q. ingebrekestelling) te sturen voordat je een incassobureau kunt inschakelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op luuc.eu

Wat is het verschil tussen een herinnering en aanmaning?

Stap 2: de aanmaning

Het grote verschil met een betalingsherinnering is de toon van de aanmaning. Met andere woorden: een betalingsherinnering is een vriendelijk verzoek, een aanmaning is een sommatie. Je verzoekt een debiteur die in gebreke blijft dringend om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiteuren-plein.nl

Wat gebeurt er als je incasso niet betaald?

Reageer je niet op brieven van een incassobureau? Dan zal de schuldeiser uiteindelijk een deurwaarder inschakelen om je te dwingen te betalen. Een deurwaarder kost ook extra geld. Hij rekent naast incassokosten nog andere kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nibud.nl

Hoe treed je op tegen wanbetalers?

7 tips voor het omgaan met wanbetalers
  1. Inventariseer het risico. Voorkomen is beter dan genezen. ...
  2. Vermeld betalingstermijn op factuur. ...
  3. Stuur een eerste herinnering. ...
  4. Neem telefonisch contact op. ...
  5. Stuur een tweede herinnering. ...
  6. Schakel een incassobureau in. ...
  7. Stap naar de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Hoe ziet een betalingsherinnering eruit?

Formele voorbeeldtekst

Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [NL XX BANK XXXX XXXX XX] ten name van [rekeningnaam]. Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Kan iedereen een deurwaarder inschakelen?

Wie kan een deurwaarder inschakelen? Iedereen kan een deurwaarder de opdracht geven om te incasseren; de overheid, ondernemers en particulieren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemeneninternet.nl

Hoe lang duurt het voordat de deurwaarder komt?

Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als u de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal sneller op de stoep. Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om u op de hoogte te brengen van het vonnis, ook als u niet naar de rechtbank bent gekomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoe onbetaalde facturen innen?

Gerechtsdeurwaarder. Een deurwaarder contacteer je in het kader van een procedure voor een minnelijke invordering of een gerechtelijke procedure voor de rechtbank. In het geval van een minnelijke invordering treedt de deurwaarder op als bemiddelaar en stuurt die eerst een schriftelijke aanmaning naar de schuldenaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op accountable.eu

Wie betaalt de kosten van de deurwaarder?

In Nederland is het zo geregeld dat de schuldenaar de deurwaarders kosten moet betalen. Dit betekent dat je als schuldeiser in principe niet hoeft te betalen. Maar, je betaalt meestal wel de dossierkosten en een incassoprovisie. De meeste kosten van een deurwaarder worden betaald door de schuldenaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe lang nadien factuur sturen?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe lang blijft een openstaande factuur geldig?

Een factuur of vordering kan verjaren en is dus niet eeuwig geldig. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar, afhankelijk van het feit of het om zakelijke klanten of consumenten gaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Is een betalingstermijn verplicht?

Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Populaire vragen