Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
De stuurhoeksensor zit op het stuurhuis gemonteerd. De stuurhoeksensor geeft de verkregen informatie door aan de stuurbekrachtiging en het stabiliteitscontrolesysteem. Deze kunnen hierdoor hun werk doen.
Het ESP-systeem beschikt over sensoren op de wielen die 25 keer per seconde meten of de richting die het voertuig opgaat overeenkomt met wat de bestuurder van het voertuig aangeeft. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor een hindernis op de weg.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
Bij steeds meer auto's is het van belang dat de stuurhoeksensor ingeleerd word. Dat wil zeggen dat de waardes vergeleken worden met wat ze officieel horen te zijn. Dan pas kan begonnen worden met het opnieuw instellen van de stuurhoeksensor.
Als basis voor een hoeksensor gebruiken we een potentiometer. Dit is een variabele weerstand waarbij de weerstand verandert kan worden door te draaien. Potentiometers worden in allerlei elektronische apparaten gebruikt als draaiknoppen, bijvoorbeeld als volumeknop in je stereo.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
Het verschil tussen inductieve en capacitieve sensoren zit in het materiaal dat de nabijheidssensor kan detecteren. Een capacitieve naderingsschakelaar kan bijvoorbeeld geschikt zijn voor een kunststof object; een inductieve nabijheidssensor vereist altijd een object van ferrometaal.
In een 2 draads systeem wordt de voeding voor de sensor geleverd via het mA signaal door het apparaat dat het mA signaal uitleest, zoals een PLC, DCS systeem, display etc. Hierdoor is het niet noodzakelijk extra bedrading aan te leggen om de sensor van een voedingsspanning te voorzien.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Hoe werkt een dode hoek spiegel? U monteert de spiegel op uw bestaande (zij)spiegel of vervangt uw oude spiegel met een nieuwe complete dodehoekspiegel. De spiegel stelt u naar wens in, door te draaien of te kantelen. Er zijn verschillende soorten, vormen en maten.
Hoe werkt een inclinometer
Hij meet de hoek ten opzichte van een horizontale positie, waarbij de denkbeeldige lijn naar het middelpunt van de aarde als referentie dient.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Met Side Assist, op onze oudere modellen ook wel Blind Spot Sensor genoemd, heb je een extra paar ogen om de dode hoek mee in de gaten te houden. Het systeem helpt je om het inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan licht er een lampje op in je spiegel.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties.
De zelfklevende spiegel kan eenvoudig in de rechterhoek van de linker buitenspiegel geplakt worden. De dodehoekspiegel is verstelbaar en kan nadat deze geplaatst is nog aangepast worden.
Ook de 3-draads overlocksteek (of overhandse naad) wordt gebruikt als verbindingssteek, dus om twee lagen stof aan elkaar te verbinden. Deze naad wordt met 1 naald genaaid en met beide grijpers. Hierdoor ontstaat een iets flexibeler naad dan bij de 4-draads overlocknaad.
De invloed van de kabelweerstand wordt zoveel mogelijk gecompenseerd door een 3-draadsaansluiting. Vereiste hiervoor is dat de draadweerstanden dezelfde zijn, zoals bij een 3-draadsaansluiting kan worden aangenomen.
Pt100 is afkorting voor 'platina' en '100 ohm'
Het getal 100 verwijst naar de elektrische weerstand van 100 ohm, die de sensor bij 0°C heeft. Er bestaan ook andere uitvoeringen van deze temperatuursensor, zoals: Pt500: 500 ohm bij 0°C. Pt1000: 1.000 ohm bij 0°C.
Ultrasoon sensoren zijn sensoren die werken met geluidsgolven op hoge frequenties die niet waarneembaar zijn voor het menselijk oor. Bij ultrasoon sensoren wordt een ultrasone golf door de transmitter verzonden. Door de reflectie op een voorwerp of stof ontstaat er een reflectie of echo van de geluidsgolf.