Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Bent u een onderneming? Dan kunt u ook misleidende of oneerlijke handelspraktijken melden. Meld de schadelijke praktijken op het Meldpunt van de FOD Economie . Kies het thema dat overeenstemt met uw situatie en beantwoord enkele vragen om uw melding aan de Economische Inspectie door te geven.
Wanneer kan men aangifte doen? Strafbare feiten: U kunt aangifte doen als het bedrijf strafbare feiten heeft gepleegd, zoals fraude, oplichting of diefstal. In dergelijke gevallen handelt u in het kader van het strafrecht.
Als u een klacht heeft over uw aankoop, dan moet u eerst contact opnemen met de verkoper.Komt u er samen niet uit?In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen.
Wat kost het? De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie bedragen doorgaans tussen de 25 en 152,50 euro. Je betaalt op voorhand en indien je (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijg je je geld (deels) terug.
Hoe kan ik iets melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie? Via de webpagina melden op onze website.Melden kan ook telefonisch via 0800-5151.
Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken. Je moet je klacht op tijd melden bij de Geschillencommissie.
Aangetekende ingebrekestelling per post of per e-mail
Je kunt een ingebrekestelling per post of per e-mail sturen. Het is wel belangrijk dat je kunt aantonen dat jouw brief ook daadwerkelijk is ontvangen. Het is daarom slim om je ingebrekestelling aangetekend te versturen (dit kan per post én per e-mail).
Aansprakelijkheid bij overeenkomsten
Indien één van de partijen de overeenkomst niet nakomt en hem dit kan worden toegerekend (dat wil zeggen: het is zijn schuld of het komt voor zijn risico) is er sprake van wanprestatie, ofwel contractbreuk, of een gebrek in de prestatie.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.
Nadat de inspecteur zich een beeld heeft gevormd van de gebeurtenissen, wordt u in de meeste gevallen gevraagd om zelf verder onderzoek te doen naar het ongeval. Uw onderzoek moet antwoord geven op de vraag hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren en wat de achterliggende oorzaken van het ongeval zijn.
Natuurlijke personen die arbeidskrachten illegaal werk laten verrichten kunnen een boete tussen € 1.500,- en € 3.000,- per illegaal tewerkgestelde arbeidskracht krijgen. Afhankelijk van de mate van verwijtbaarheid en de ernst van de overtreding kan deze worden verlaagd of verhoogd tot € 5.625,-.
De Nederlandse Arbeidsinspectie is hiervoor 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar. Arbeidsongevallen meldt u direct via 0800-5151 (gratis) of via het formulier arbeidsongeval op nlarbeidsinspectie.nl.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie voor Consumentenzaken bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Probeer contact op te nemen met de handelaar
Het is het beste om de handelaar te e-mailen of schrijven - u kunt een sjabloonbrief gebruiken. Bewaar een kopie van alles wat u verzendt, voor het geval u het later moet controleren. Als u de handelaar niet kunt bereiken of als ze niet willen helpen, kunt u het aan uw kaartverstrekker of PayPal vragen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Je kunt binnen 12 maanden na het indienen van je klacht bij de webwinkel de klacht melden bij de geschillencommissie. Na indiening van jouw klacht dien je de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.