Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
Gewoon een half uurtje laten afkoelen op een parkeerplaats is vrijwel altijd voldoende. Natuurlijk moet je hierna wel de koppeling juist behandelen. Dus: ruw(er) op laten komen. Liever de banden even laten slippen dan de koppeling!
Gemiddeld gaat een koppeling tussen de 200.000 en 300.000 kilometer mee bij het juist gebruik van een handgeschakelde auto. Dit betekent vooral dat er niet gereden moet worden met een slippende koppeling: het koppelingspedaal moet volledig ingetrapt worden of helemaal niet. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Wanneer de auto moeizaam accelereert, ook wanneer de toerentallen wel hoog liggen, geeft de auto een bepaald geluid af, alsof je met een Variomatic optrekt. En dan weet je meteen waarom het slippende koppeling heet. Bij hoge belasting kan het aanvoelen alsof de auto uit zijn versnelling schiet.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro. Delange werktijd verklaart ook waarom je van de gelegenheid gebruik moet maken om ook de koppeling te vervangen.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Een slipkoppeling zoals de Hinson schakelt de aandrijving van het achterwiel uit als de motor aanzienlijk vertraagt. Dit maakt dat de achterwielophanging vrij kan in- en uitveren. Als u het gashendel lost voor bijvoorbeeld remknippen, dan trekt het systeem de koppeling in zodat de achterschokbreker vrij kan bewegen.
Controleren/afstellen slag koppelingspedaal
Meet de slag van het koppelingspedaal. Als de slag niet in orde is, draai dan borgmoer A los en stel de pedaalslag af met stelbout B. Draai borgmoer A vast na het afstellen.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Tussengas: daarom!
Simpel, een toefje tussengas! Precies tijdens het intrappen van de koppeling (en dus tijdens het inleggen van een lagere versnelling) trap je kort het gaspedaal in om het toerental van de motor te laten stijgen en het schokje is weg. Zo simpel is het.
Hoe komt het dat de auto niet meer schakelt? Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Wanneer de koppeling versleten is, zal deze moeten worden vervangen. Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen.