Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Slechts 12 procent van alle gemeten auto's is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot.
Bij de verbranding van een liter diesel komt meer CO2 vrij dan bij de verbranding van een liter benzine. Daarmee verdwijnt een deel van het voordeel van de zuiniger diesel. Verder hebben de benzinemotoren de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Het verbruik van benzineauto's is geoptimaliseerd.
Diesel stoot minder CO2 uit dan benzine
Een daarvan is de CO2-uitstoot. Dit is geen punt van discussie want uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017).
En het is dus niet mogelijk om te bepalen wie nu de grootste vervuiler is, de benzinemotor of de diesel. Het systeem is te complex, er zijn te veel onbekenden en de vervuiling is gewoon verschillend van aard. Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld.
Conform de recentste Euro 6d-temp-uitstootnorm produceert een moderne diesel niet meer stikstofoxiden of fijnstof dan een benzinemotor, terwijl hij wel een grotere actieradius biedt per liter brandstof, concludeert AutoWeek.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
Keuze voor diesel of benzine medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
CO2 - Koolstofdioxide
In elke autobrandstof is een bepaalde hoeveelheid koolstof aanwezig, welke zich bij verbranding hecht aan zuurstof uit de lucht. Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram.
Het verschil in milieubelasting tussen auto's op benzine en diesel is afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Dat heeft te maken met de roetfilterverplichting die sinds 2010 geldt. Hierdoor is de fijnstofuitstoot van dieselauto's vergaand teruggedrongen. Diesels stoten wel meer stikstofoxiden uit.
Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkele hybrides en elektrische auto's in de top 10.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Dieseluitlaatgassen inademen en de gevolgen
Geïrriteerde ogen, ademhalingsproblemen en ontstekingsreacties. Dat gebeurt er met uw lichaam na een korte blootstelling aan uitlaatgassen. Ademt u deze lucht lange tijd in, dan is er een grote kans op het ontwikkelen van longemfyseem, COPD, astma en longkanker.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Het bureau adviseert de overheid om meer in te zetten op CO2-neutrale brandstoffen.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
diesel: 1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Verder koop je met een diesel nog altijd een auto met fijne rijeigenschappen, veel trekkracht en lage gebruikskosten. Zeker bij langere ritten verbruikt de uitvinding van Rudolf Diesel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.