Onverharde weg: als je op een onverharde weg rijdt, dan moet je ook aan bestuurders van links voorrang verlenen; Oprit of uitrit: ook als je van een oprit of uitrit komt, dan moet je links voor laten gaan.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
Een uitrit is een uitrit als het eruit ziet als een uitrit en voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Om te bepalen wat een uitrit is, gebruiken we het constructiecriterium (is er sprake van een uitritconstructie) en het bestemmingscriterium (heeft de weg een beperkte bestemming).
Een uitrit of inrit is: een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of. de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
Samengevat: Komt u via een 'normale doorgaande weg' aanrijden op een kruising dan heeft verkeer van rechts voorrang. Komt u uit een parkeergarage, vanaf een parkeerterrein, uit een uitrit van een woning oid, de kruising oprijden, dan zult u alle verkeer voor moeten laten gaan, zelfs voetgangers.
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Een privé parking
Leef je die niet na en veroorzaak je daardoor een ongeval, dan ben je daarvoor aansprakelijk. Werd er geen signalisatie aangebracht dan wordt bij een discussie over de aansprakelijkheid voor een ongeval vaak het criterium van een normale, voorzichtige bestuurder gebruikt.
In het verkeersreglement staat niets over de afstand. In principe mag je dus tot helemaal tegen de garage parkeren. Maar wanneer duidelijk is dat je het in- en uitrijden daardoor zal hinderen (b.v. in een smalle straat, of omdat de inrij zeer smal is), dan kan je maar beter enige afstand houden.
Een deel van een kavel van een woning, dat gebruikt wordt of bestemd is voor het parkeren of stallen van een voertuig of het bereiken van een garage. Een stuk weg, bedoeld om vanaf het onderliggend wegennet een autoweg of autosnelweg te bereiken.
Om uw auto in de garage te zetten wordt het wel een in/uitrit. En u mag uw auto niet op het trottoir plaatsen, u heeft uw garage toch niet voor niets. Het bordje uitrit vrijlaten op de deur van uw garage geeft wel duidelijkheid voor eventuele andere bezoekers.
Een uitweg, ook wel uitrit, inrit of oprit genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Voor het aanleggen of veranderen van een uitweg die aansluit op de openbare weg, heeft u een omgevingsvergunning nodig.
Het gaat nl om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang; hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Bij het verlaten van een uitrit moet je aan het overige verkeer voorrang verlenen.
Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft.
In de regel hebben alle bestuurders van rechts dan voorrang tenzij anders aangegeven.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Wat kost het bestraten van een oprit? De prijs van je oprit bestraten is gemiddeld € 900. Stratenmakers hanteren voor het bestraten van een oprit een prijs per m2 (€ 15) of per uur (€45), afhankelijk van de moeilijkheid van het legmotief.
Een waterdoorlatende oprit is opgebouwd uit waterdoorlatend materiaal dat ervoor zorgt dat regenwater wegloopt via de bodem en niet via het oppervlak. Hierbij wordt het hemelwater eerst opgeslagen in de poreuze ruimten van de oprit. Nadien loopt het water langzaam weg in de onderlaag en tenslotte naar de ondergrond.
Mag je parkeren voor je eigen uitrit of garage? Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 is in artikel 24, lid 1b, is duidelijk. Het mag officieel niet. Toch zou het een oplossing kunnen zijn om de parkeercapaciteit in de wijk te vergroten.
Parkeert iemand voor je poort, dan begaat die een verkeersovertreding van de eerste graad. De bestuurder van de wagen riskeert dan ook een boete. Staat er een wagen voor je poort, dan kan je de politie bellen.
Wanneer is er sprake van gevaar of hinder bij parkeren? Een voertuig zodanig op de weg laten staan dat gevaar of hinder wordt of kan worden veroorzaakt of verkeer in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht. Daarbij kan het gaan om gevaar voor personen en goederen.
Een boete voor parkeren op uw eigen terrein, of de buurman die parkeert op uw parkeerplaats? Het is allemaal mogelijk als u niet oppast. Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden!
In principe kan de auto weggesleept worden. Echter, van een overtreding van de Wegenverkeerswet is pas sprake als bijvoorbeeld buiten parkeervakken of op de stoep geparkeerd wordt.
Openbare parkings fungeren als openbare weg. Daar kan de politie dus wel gemakkelijk boetes of andere sancties uitdelen. Wie is er aansprakelijk bij een ongeluk op een parking? Ook aansprakelijkheid is afhankelijk van de aard van de parking.