Naast het totaalbedrag wordt het btw-bedrag vermeld. Bovendien wordt aangegeven op welke wijze er is betaald: contant, met PIN, met chipkaart of met een kredietkaart, waarbij tevens een handtekeningveldje geprint kan worden.
Een factuur kan ook dienen als een aankoopbewijs, daarop staat dan dat de betaling inmiddels is voldaan. Maar slechts een aankoopbewijs zoals PayPro die automatisch naar jouw klanten stuurt, is dus geen factuur. Die moet je of zelf maken en versturen, of PayPro's module 'Facturatie' gebruiken.
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
Als je als ondernemer (zzp'er) producten of diensten inkoopt, krijg je hiervoor een inkoopfactuur met daarop het bedrag dat je de leverancier verschuldigd bent. Een inkoopfactuur of aankoopfactuur omschrijft wat je hebt gekocht, hoeveel je daarvan hebt gekocht en wanneer je het hebt gekocht.
Het verschil is echter dat jij de inkoopfactuur ontvangt van een leverancier, terwijl je de verkoopfactuur zelf opstelt en stuurt naar jouw klant. Op de verkoopfactuur vermeld je onder andere de verkochte goederen of diensten, de kosten en de gewenste betaaltermijn.
Zoek bewijs op van uw betaling, bijvoorbeeld een kopie van uw bankafschrift of kassabon. Stuur onze voorbeeldbrief naar het incassobureau of bedrijf. Leg in uw brief uit dat u de rekening al heeft betaald. En vraag om het dossier te sluiten.
In principe is een factuur zonder overeenkomst opstellen niet mogelijk. Een overeenkomst vormt namelijk de basis van een factuur. Een factuur stelt u op omdat jullie overeenkwamen dat u producten zou leveren of diensten zou verrichten. Zonder zo'n overeenstemming hebt u eigenlijk niks om te factureren.
Betalingsbewijs - Wat is een betalingsbewijs? Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Voorbeelden van betalingsbewijzen zijn kassabonnen, rekeningafschriften van de bank of een screenshot (schermafbeelding of foto) van de betaling en kwitanties. Hierop moet minimaal staan: Rekeningnummer waarnaar de betaling is overgeboekt. Rekeningnummer waar vandaan de overboeking is gedaan.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Werken "niet op factuur" laten uitvoeren, dus in het zwart laten uitvoeren, is in principe fraude en daarom zelfs strafbaar. Ook burgerrechtelijk heeft het niet uitreiken van facturen tot gevolg dat de onderliggende overeenkomst nietig is wanneer deze overeenkomst tot doel heeft de fiscale wetgeving te ontduiken.
Een klantnummer is niet expliciet vermeld als een vereiste. Ondanks dat een klantnummer niet wettelijk verplicht is, biedt het gebruik ervan aanzienlijke voordelen. Het helpt bij het efficiënt organiseren van klantgegevens, maakt het makkelijker om facturen te sorteren en te archiveren, en versnelt het betalingsproces.
Een (voorlopig) koopcontract is het contract dat je sluit voor de koop van een nieuw huis. Het gaat vooraf aan de overdracht bij de notaris en er zijn meestal ontbindende voorwaarden in opgenomen. Een voorlopig koopcontract wordt ook wel een koopovereenkomst of koopakte genoemd.
Bij een koopcontract heeft u ook verplichtingen. Is het contract eenmaal gesloten, dan zitten beide partijen eraan vast. Bij ontvangst van het product moet u dan de koopprijs betalen. Behalve als u anders heeft afgesproken.
Je spreekt van een geldige koopovereenkomst als beide partijen de koopakte hebben ondertekend. Heeft de koper ondertekend en de verkoper nog niet? De deal mag er dan wel wezen maar dat is slechts eenzijdig.
Betaald: voltooid deelwoord
Betaald is het voltooid deelwoord van betalen: ik heb betaald, er is betaald, er wordt betaald, er zal wel betaald zijn. Betaald is hier met een d, omdat in de verleden tijd betaalde ook een d zit.
Als particulier mag je geen factuur maken. Ook een kassabon maken is niet toegestaan. Enkel ondernemers die een btw-nummer hebben en die ingeschreven zijn bij de KvK kunnen dat doen.
Kan een particulier een factuur maken? Als particulier mag je geen standaard factuur maken. Het is namelijk zo dat er op een bedrijfsfactuur een aantal verplichte onderdelen moeten staan, waaronder bijvoorbeeld een BTW- en KvK-nummer.
Is een bankrekeningnummer verplicht bij facturen? Nee, het is niet wettelijk verplicht om een eigen rekeningnummer op de facturen te vermelden. Alleen bovenstaande gegevens moeten verplicht op een factuur terugkomen. Toch zijn er ondernemers die er wel voor kiezen om hun bankrekeningnummer op de factuur te vermelden.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
De betwisting dient te gebeuren binnen een redelijke termijn. U doet dit dus best zo snel mogelijk. Voor ondernemingen geldt dat men dient te protesteren binnen de termijn die redelijkerwijze nodig is in functie van de aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens vermeld op de factuur.