ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Met een ISO 9001 certificaat toont u klanten en prospects dat uw processen voldoen aan internationale normen en dat u veel waarde hecht aan continue verbetering.
Met ISO 9001 kwaliteitsmanagement laat u zien aan uw klanten en andere belanghebbenden dat u processen dusdanig beheerst, dat u stelselmatig en met een betrouwbaar proces producten en diensten kunt leveren die aan de eisen van klanten en aan relevante wet- en regelgeving voldoen.
Een kwaliteitsmanagementsysteem is een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een bedrijf. Deze zaken hoeven niet allemaal op één plek te staan. Er moet wel een duidelijke onderlinge verbinding tussen de verschillende elementen zijn.
De ISO 9001 norm en haar betekenis
U kunt de norm gebruiken als kapstok om invulling te geven aan uw kwaliteitsmanagementsysteem. Certificering is niet verplicht, maar het voldoen aan de eisen in de norm is essentieel voor het behalen van ISO 9001 certificering voor uw organisatie.
ISO 9000 is de internationale paraplu van standaarden voor kwaliteitszorg en kwaliteitsborging in industriële- en dienstverlenende organisaties. ISO staat voor:'International Organisation for Standardisation' en is samengesteld uit afgevaardigden van overheden en bedrijven over de gehele wereld.
ISO-certificaten
ISO 9001 is de norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagementsysteem.ISO 14001 stelt eisen aan ons milieumanagementsysteem. Beide ISO-certificaten zijn drie jaar geldig. Ieder jaar beoordeelt Bureau Veritas Gispen via een audit op een aantal belangrijke thema's.
Een ISO 9001 certificaat geeft aan dat een organisatie een kwaliteitsmanagementsysteem hanteert dat voldoet aan de eisen van klanten, wet- en regelgeving en de eigen organisatie-eisen. Hoewel sommige bedrijven de certificering zien als een 'papieren tijger', zijn de voordelen talrijk.
Het budget voor de financiële kosten en uitgaven voor de ISO 9001 managementsysteem certificatie-audits (de certificatiekosten, de kosten voor hercertificatie en de certificaatkosten) bedragen circa € 1.400,00 euro per jaar.
U bent als interne auditor verantwoordelijk voor het beoordelen van de organisatie volgens ISO 9001.
U kunt uw ISO 9001 certificering aanvragen bij een certificatie-instelling. Een externe en onafhankelijke ISO 9001 auditor zal bij u een audit uitvoeren om vast te stellen of uw systeem voldoet aan de eisen in de ISO 9001 norm.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Samenhangend geheel van organisatiestructuren, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, procedures, processen, voorzieningen en middelen dat nodig is voor het ten uitvoer brengen van het kwaliteitsbeleid, het bereiken van de vastgestelde kwaliteitsdoelstellingen en het waarborgen van de kwaliteit van zorg.
Voor de meeste ISO normen, bijvoorbeeld ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 of ISO 45001, wordt een bewijsperiode gevraagd van minimaal 3 maanden. Concreet houdt dit in dat een bedrijf drie maanden de werking van het managementsysteem moet kunnen aantonen. Vervolgens ontvangt het bedrijf het ISO certificaat.
Geldigheid van een ISO 9001 certificering
De ISO 9001 heeft een geldigheidsduur van 3 jaar, waarbij tussentijds jaarlijkse controle-audits plaatsvinden. Na die 3 jaar gaat uw organisatie een hercertificatie-audit in.
In 1979 werd hiertoe een technische commissie, ISO/TC 176, in het leven geroepen. Deze commissie had als primaire doelstelling om vanuit alle bestaande normen een wereldwijd geaccepteerde norm te maken. In 1987 wist de commissie aan haar doelstelling vorm te geven in de eerste officiële ISO 9001-norm.
Een ISO certificering is een beoordeling op het vlak van het kwaliteitsmanagementsysteem binnen uw bedrijf. Het controleert of uw organisatie voldoet aan de eisen van klanten, wet- en regelgeving en de eigen eisen.
Interne audit: Wat is het en waarom is het belangrijk? Een interne audit is een verbeterinstrument, omdat je met een interne audit de kwaliteit binnen je organisatie kunt verbeteren. Wanneer er gesproken wordt over het continu verbeteren van de kwaliteit heb je het over de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check en Act).
Iedereen kan certificaten en keurmerken afgeven. Maar er zijn ook toetsende instanties die hierin gespecialiseerd zijn. Een toetsende instantie kan zich laten accrediteren om sommige certificaten en keurmerken af te mogen geven. Accreditatie is een garantie dat een product of dienst voldoet aan bepaalde eisen.
Jaarlijkse audit om certificering te behouden
Uiterlijk twaalf maanden na de voltooiing van de initiële audit vindt een volgende audit van de deelgebieden van uw beheersysteem plaats. Kortere tussenpozen van negen of zes maanden zijn mogelijk.
Vaststellen of certificaten van ISO 9001 gecertificeerde bedrijven geldig en authentiek zijn kunt u helaas niet in een centraal of landelijk register. Wel houdt elke certificatie-instelling (en dus ook TÜV NORD) een overzicht bij van certificaten die door de instelling zijn uitgegeven.
Wanneer een organisatie ISO gecertificeerd is, wil dat dus zeggen dat er voor 100% voldaan wordt aan alle eisen van de betreffende internationale norm. Een onafhankelijke externe organisatie, een certificatie instelling, beoordeelt dit op basis van onderzoek (een externe audit).