De aanpak Gezonde Kinderopvang sluit aan op onderdelen van het Pedagogisch Kader. Daarin zijn gezondheidsthema's als eten en drinken, bewegen, sociaal-emotionele ontwikkeling, dagritme opgenomen. Ook de paragrafen over samenwerken met ouders, observeren en de inrichting, sluiten aan bij de aanpak.
Er moet in beschreven staan op welke manier pedagogisch medewerkers of gastouders ervoor zorgen dat zij: met respect en gevoel met kinderen omgaan, zodat ieder kind zich veilig en geborgen voelt. kinderen door middel van spel helpen in hun ontwikkeling. kinderen begeleiden en sociale kennis en vaardigheden leren.
Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid. Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog.
Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Als pedagogisch medewerker moet je in staat zijn om je boodschap op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om goed te kunnen inspelen op de behoeften van anderen. Door goed te luisteren naar de kinderen en hun ouders, kun je immers beter begrijpen wat er speelt en waar de behoeften liggen.
Er komen elke dag verschillende kinderen en daar worden de activiteiten op aangepast. Vaak is er een thema. Ook worden er veel boekjes voorgelezen, spelen de kinderen lekker buiten en wordt er gekleurd en gekleid. Daarnaast maken ze bij veel kinderdagverblijven regelmatig een wandeling buiten.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Heeft u een kinderdagopvang, buitenschoolse opvang (BSO) of gastouderbureau? Dan moet u een pedagogisch beleidsplan hebben. In het pedagogisch beleidsplan staat de pedagogische visie van uw kinderopvang. Uw pedagogisch medewerkers en gastouders moeten zich aan dit plan houden.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Wat betekent de Wet IKK? De Wet IKK staat voor Wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang. Het doel van de wet is dat de kwaliteit van de kinderopvang verbetert. Dit zie je terug in een aantal nieuwe regels, aanscherping van bestaande regels en in de nadruk die gelegd wordt op de professionaliteit van jou en je vak.
Als pedagogisch medewerker kinderopvang niveau 3 bied je dagelijkse opvang aan baby's, peuters en kinderen van 0 tot 12 jaar. Als gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4 bied je dagelijkse opvang aan baby's, peuters en kinderen. Je kunt ook een leidinggevende rol hebben.
Als pedagogisch coach in de kinderopvang ben je verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van pedagogisch medewerkers, in lijn met het pedagogisch beleid. Je helpt hen bij het ontwikkelen van competenties en vaardigheden, waardoor ze kunnen bijdragen aan een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Pedagogische basisdoelen
Riksen-Walraven gaat ervan uit dat opvoeders en hun opvoedingspartners in de kinderopvang in principe hetzelfde doel voor ogen hebben. Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.
Samenvatting. De pedagogische cirkel is een dynamisch en praktijkgericht model om pedagogisch beleid te ontwikkelen en te implementeren. De heldere relatie tussen visie, houding en gedrag geeft het model een kwalitatieve basis en maakt het model tot een waardevolle aanvulling voor het kwaliteitsbeleid in de organisatie ...