Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.
Bij het ontwikkelen van de missie staan drie vragen centraal: Voor wie zijn we er (wie zijn onze klanten of wie is onze doelgroep)? Wat hebben we te bieden (producten of diensten) doet er veel minder toe dan de vraag: waarom doen we dat? Wat onderscheidt ons in de wijze waarop we dat doen (waarden en normen)?
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
Volgens Michels (2013) beschrijft een missie welk doel de organisatie wil bereiken in de wereld en de markt waarin ze werkzaam is. Het bestaat uit het streven en de ambities voor de toekomst en de markt waarin de organisatie werkzaam is. Een missie is afgeleid van de visie.
De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet. Al vele jaren werkt Nike met de producten van Synobsys.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
De missie, ook wel mission statement genoemd, vertelt in grote lijnen wat het grotere doel van een organisatie is. Dus: wat voeg je toe aan de wereld. Interessanter wordt de vraag: wat als je er niet meer bent?
Een persoonlijke missie is een soort leidraad en levensdoel in jouw werk en leven. Het is een innerlijk kompas dat richting geeft aan je dagelijkse keuzes en handelingen. Een persoonlijke missie geeft uitdrukking aan wat voor jouw betekenisvol en belangrijk is.
Wat is het verschil tussen een missie en een visie? Kort gezegd komt het hierop neer: “De missie is waar we voor staan, de visie is waar we voor gaan”. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een missie en een visie.
Stel julliezelf dan de volgende vragen: Wat was tot de coronacrisis de belangrijkste reden van ons bestaan? (missie) Welke impact willen we daarmee hebben? Welke lange-termijn verandering willen we ermee bewerkstelligen? (visie)
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
' Je zoektocht naar jouw zielsmissie is eigenlijk het ontdekken van wie jij écht diep van binnen bent, op zielsniveau. Het is het loslaten van alles wat je denkt te moeten zijn. Het loslaten van alle belemmerende overtuigingen, angsten en patronen. Het is het loslaten van alles wat je draagt voor anderen.
Een missie is waarom je doet wat je doet en een visie is waar je naartoe wil groeien / werken. Hieronder ga je ze stap voor stap leren kennen en uitwerken.
Een visie kun je zien als een soort ideaalbeeld dat jij (in het geval van een persoonlijke visie) voor ogen hebt voor bijvoorbeeld je bedrijf of hoe je ideale leven eruitziet. Dit maakt voor jezelf duidelijk waar je naartoe wilt werken en dat kan je helpen om bepaalde doelen te stellen.
Een doel of doelstelling is wat de organisatie concreet wil bereiken. Bijvoorbeeld: we willen ook in Frankrijk onze producten verkopen. Het onderscheid tussen de beide begrippen is vaak moeilijk te vinden. Een missie is meestal gemaakt om op langere termijn iets te zeggen.
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken).
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè. In 1980 kreeg het bedrijf een beursnotering.
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken.