Van de gemeente ontvang je dan de Akte van overlijden. De gemeente legt dit vast in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De gemeente geeft het overlijden ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en de Belastingdienst.
Weduwen, weduwnaren en partners met geregistreerd partnerschap krijgen automatisch bericht van de SVB als zij in aanmerking komen voor een nabestaandenuitkering. Samenwonende stellen moeten zelf een aanvraag indienen. Ook heb je mogelijk recht op toeslagen, subsidies of gemeentelijke kortingen.
Nadat u het overlijden heeft gemeld bij de bank, informeert de bank u over de verdere afhandeling. Meestal geeft u een van de erfgenamen een volmacht om de bankzaken te regelen. Is er een executeur? Dan mag hij betalingen doen vanaf de rekening.
Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.
Vroeger kreeg men van de ziekenfondsen een bedrag gestort om de begrafeniskosten gedeeltelijk mee te betalen. Een maximum van 150 euro afhankelijk van ziekenfonds. Dit werd afgeschaft toen de besparingen werden ingeschakeld door de overheid, tijdens de bankencrisis. Vandaag krijgt men dus geen premie meer uitgekeerd.
Wanneer deblokkeert de bank? Zodra de bank officieel op de hoogte is wie de wettige erfgenamen van de overledene zijn, worden de rekeningen gedeblokkeerd.
Bij een overlijden blokkeert de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene, alsook alle gemeenschappelijke of onverdeelde rekeningen van de overledene en zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner. Zélfs de eigen rekeningen van de overlevende partner worden geblokkeerd.
Bij een en/of rekening is het zo dat degene die de rekening heeft gevoed (lees gemakshalve: zijn/haar geld op deze rekening heeft gestort) de eigenaar is van het geld.
Degene die de opdracht geeft voor de uitvaart is verantwoordelijk voor de betaling. Als er genoeg geld in de nalatenschap is, kan de rekening daarvan worden betaald.
Bij de afwikkeling en verdeling van een erfenis kunt u te maken krijgen met een notaris, een executeur of een bewindvoerder. Als er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan de overheid de afwikkeling op zich nemen.
Geld van rekening afhalen na overlijden
Let op: u bent niet automatisch eigenaar van het saldo op de rekening van de overledene. Dus ook geld opnemen na overlijden van de rekeninghouder kan niet zomaar. Als nabestaanden geld van de rekening halen zonder dat dat eerst juridisch geregeld is, is dat strafbaar.
In het jaar van overlijden moet dit vermogen worden ingevuld in de belastingaangifte van de overledene en/of de partner. In het jaar daarna zijn er 2 opties: De erfgenamen geven het op. Elk voor hun eigen aandeel.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Over de nalatenschap moet je namelijk in de meeste gevallen belasting afdragen. Daarna moeten alle rekeningen betaald worden, bijvoorbeeld voor de notaris, de executeur en eventuele rechtbankkosten. Het geld dat overblijft, wordt vervolgens uitbetaald aan de erfgenamen.
Verzekeringen en bankzaken
Niet alleen lidmaatschappen en abonnementen moeten worden opgezegd bij een overlijden, ook verzekeringen en bankrekeningen moeten worden stopgezet. Over het algemeen is dit een complexer proces dan een opzegging van bijvoorbeeld een sportschoolabonnement.
Waarschuw de huisarts van de overledene of een dienstdoende vervangende arts. De arts moet namelijk de dood officieel vaststellen. Informeer directe familie en naasten van de overledene.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
Je kan het overlijden van een rekeninghouder doorgeven aan de bank waar de overledene bankierde. Dat kan online, telefonisch of schriftelijk. Daarnaast geven banken nog tips over andere zaken die geregeld moeten worden.
Bij het overlijden van een medetitularis van een gemeenschappelijke rekening wordt in een eerste fase de volledige rekening geblokkeerd. Daarna kan de langstlevende echtgenoot of de wettelijk samenwonende de bank vragen om een bedrag vrij te maken.
Hoeveel bankrekeningen mag je hebben? Je mag een in principe een onbeperkt aantal betaalrekeningen openen, maar dit is niet verstandig. In tegenstelling tot een spaarrekening kost een betaalrekening namelijk wel geld. Je betaalt maandelijks of per jaar een bepaald bedrag voor de betaalrekening.
Iemand toegang geven tot uw bankzaken
Met een machtiging geeft u iemand toegang tot uw bankrekening. De gemachtigde kan daarmee een aantal bankzaken namens u regelen. De gemachtigde mag bijvoorbeeld namens u geld overboeken en uw bij- en afschrijvingen checken. U bent als rekeninghouder de volmachtgever.
Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf. Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid. Het gebruik van de DigiD van de overledene wordt oogluikend toegestaan. Pas als de code drie jaar lang niet is gebruikt, vervalt deze.
Dit duurt in veel gevallen gemakkelijk een jaar. In ingewikkeldere situaties kan dat oplopen tot een meerdere jaren. Een legaat wordt meestal eerder uitgekeerd of uitbetaald. Als het gaat om een legaat van een specifiek goed, dan kan dat in de eerste maanden na het overlijden al het geval zijn.