Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Een fiets met riemaandrijving of belt drive is iets duurder dan een fiets met een traditionele fietsketting, maar heeft veel voordelen. Een belt drive hoef je niet te smeren en wordt minder snel vies. Geluid maakt hij nauwelijks. En het fietst ook nog eens heerlijk soepel.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden. De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Hij maakt wat meer geluid dan een riem.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Vervangende riem of tandwielen zijn erg duur in aanschaf. Een riem kost tussen de 50 en de 100 euro. Dit is uiteraard nog exclusief de montage. Een achtertandwiel kost je tussen de 20 en de 80 euro.
Riemaandrijving is duur. Een complete set tandwielen (voor en achter) plus riem kost ongeveer 250 euro. Een ketting en cassette heb je al voor 70 euro. Een los kettingblad kost ongeveer 80 euro.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Gates is al enige tijd gestopt met de productie van de CDC riem (riem zonder inkeping) en alle vakantiefietsen, dus ook Santos, leveren tegenwoordig met CDX riem.
Een riem kan tot wel 40 of 50.000 kilometer probleemloos meegaan. De riem moet alleen regelmatig gecontroleerd worden op de correcte spanning. Deze vorm van aandrijving wordt gebruikt op enkele typen van de merken BMW, Kawasaki, Suzuki en Harley-Davidson.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
De riem vervangt de ketting en loopt ook over twee tandwielen. De riem is gemaakt van een sterke, strekvrije koolstofvezel, ook wel Carbon genoemd. Minder onderhoud; een riem hoeft niet gesmeerd te worden. Doordat een riem niet kan oprekken is naspannen bijna verleden tijd.
Elektrische stadsfietsen en elektrische hybride fietsen kunnen uitgerust zijn met een riemaandrijving, omdat een naafversnelling vereist is voor een riemaandrijving. De combinatie van een naafversnelling en een riem zorgt voor heel weinig onderhoud, ook bij regelmatig gebruik.
De beltdrive is een kunststof aandrijfriem die vooral bekend is bij sportieve fietsen, maar tegenwoordig is de riemaandrijving ook op steeds meer stadsfietsen te vinden. De grote voordelen van een riemaandrijving versus ketting zijn: Hij gaat langer mee dan een traditionele ketting.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Het meest gebruikte versnellingssysteem bij elektrische fietsen is de naafversnelling. Bij dit type zijn de tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel van je fiets. Je kunt de tandwielen dus niet zien. Hierdoor heeft een naafsysteem een beperkt aantal versnellingen (meestal niet meer dan 7 á 8 en maximaal 14).
De werking van een elektrische fiets
De accu levert energie aan de motor, die er vervolgens voor zorgt dat de pedalen makkelijker rond gaan. Zo blijft u trappen, maar dan zonder moeite! Een of meerdere sensoren stemmen af hoeveel kracht de motor aan u levert.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Tussen de lichtste en zwaarste versnelling kun je elke versnelling kiezen die je wilt. Je kunt daardoor altijd in een optimaal beentempo fietsen. Je hebt niet dat de ene versnelling net te licht is en de volgende net te zwaar. De naaf heeft echter een groot nadeel.