Speelgoed dat de fantasie prikkelt laat wat meer aan de verbeelding van het kind over. Je kunt dan denken aan verkleedkleren, knutselmateriaal, bouwmateriaal, knuffels en poppen (het liefste een die niets 'kan'), autootjes, etc. Maar ook materialen die je in en om het huis kunt vinden kan als speelgoed gelden.
Ze kunnen niet zo goed lang stilzitten en zijn graag bezig met speelgoed waar actie en beweging in zit. Dingen die geluid maken, met lichteffecten en een racebaan vinden ze bijvoorbeeld erg leuk om mee te spelen. Maar ook klimmen, voetballen, buitenspelen, verven en bouwen doen ze graag.
Fantasie en fantasiespel is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Kinderen gaan steeds meer nadenken over de dingen die ze horen, zien en meemaken. Jonge kinderen kunnen nog niet goed onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid.
Voor een jong kind loopt fantasie en werkelijkheid nog door elkaar heen. Men spreekt dan van magisch denken. Het stadium van het magisch functioneren zie je met name bij kinderen van 3 tot ongeveer 6 jaar.
Kinderen leren door dingen uit te proberen en ook door veel te vragen. Ze denken na over oorzaak en gevolg: Als je het water daar in doet, gaat het wiel draaien. Ze gaan sorteren wat bij elkaar hoort, bijvoorbeeld alle blauwe dingen en alle rode dingen bij elkaar. Vervolgens kunnen ze die dingen tellen.
Fantasie- en rollenspellen
Je peuter vindt het leuk om alledaagse dingen na te doen, zoals voor postbode of winkelier spelen. Houten of pluche boodschappen helpen je kindje erbij om zich in te leven. Dit spel gaat ook steeds meer lijken op de werkelijkheid.
Vragen stellen is een directe manier van nieuwsgierig maken. Het confronteert ons met een gemis, een tekort aan kennis. We willen graag het antwoord weten (Malone, 1981). Er is een simpele manier om met vragen te werken.
De eicel en de zaadcel kunnen bij elkaar komen als een man en een vrouw met elkaar vrijen. Als twee mensen van elkaar houden en graag een kindje willen, gaan ze met elkaar vrijen.
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze willen graag ontdekken en nieuwe ervaringen opdoen. Hoe bevorder je deze nieuwsgierigheid zodat kinderen later vanuit een intrinsieke motivatie graag leren? Nieuwsgierigheid hoef je bij kinderen niet te ontwikkelen.
4. Fantasie en Rollenspel (vanaf 3 jaar) Dit spelniveau kan bij kinderen soms veel later komen.
Fantasie en werkelijkheid
Bovendien hebben ze nog niet zoveel oog voor fysieke verhoudingen (vb. als een spin door het afvoergaatje kan wegspoelen, kan ik dat ook). Deze fantasie is natuurlijk de ideale bron voor creativiteit en plezier maar ook van angst dus.
Ook omdat kinderen nog geen onderscheid kunnen maken tussen werkelijkheid en fantasie. Ze nemen daarom dus alles letterlijk. En de wereld wordt daardoor extra spannend. En die angsten kunnen zich uiten in monsters of in nachtmerries.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kenmerkend speelgoed voor een kind van 5 of 6 jaar is puzzelen, knutselen, bouwen en constructie, educatief speelgoed met belang voor cijfers en letters en speelgoed waarbij ze hun fantasie kunnen verbreden. Denk hierbij aan speelgoedwinkeltjes, houten keukentjes, poppenkast en verkleedkleding.
Wat geef je aan een kind van 7 jaar? Lego, knutselsets, knuffels, speelfiguren en speelsets, buitenspeelgoed, spelletjes, educatief speelgoed, kinderboeken en videogames zijn de populairste cadeaus voor een kind van 7 jaar.
Vanaf het moment dat het kind leert praten, kan hij ook bewust ervaringen onthouden. Naast de taalontwikkeling, zijn ook de eigen ontwikkeling en de rijping van de hersenen van belang bij het onthouden van gebeurtenissen. De herinneringen van jonge kinderen gaan terug tot het tweede levensjaar.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.