Sinds 2010 hoeft u geen kentekenbewijs en ook geen rapport van de vorige keuring meer te tonen bij de APK keuring. Het enige wat u hoeft mee te nemen, is het chassisnummer. Inmiddels geldt er ook geen identificatieplicht meer voor de APK.
Sinds 1 januari 2010 hoeft u niet meer deel 1 van het kentekenbewijs mee te nemen naar de APK-keuring. Het enige wat u mee moet nemen, is de auto. Stop dus met zoeken en plan zonder zorgen een APK-keuring in via onze website.
Dat is eenvoudig: alleen de auto. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Sinds 2010 is het niet meer nodig om deel 1 van het kentekenbewijs mee te brengen wanneer je een auto laat keuren. Ook het keuringsrapport van de vorige keer mag thuisblijven.
Het APK reglement meldt over de ruitenwissers het volgende; Personenauto's met een voorruit moeten zijn voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie die de bestuurder voldoende uitzicht geeft. Over de achterruit en een noodzakelijke ruitenwisser wordt feitelijk niet gesproken en het kan dus geen afkeur zijn.
Ruitenwissers. Uw voorruitwissers moeten werken en in goede staat zijn om de voorruit schoon te maken. Maak de ruit dus een beetje vuil en test ze. Als uw achterruitwisser niet werkt, hoeft u zich geen zorgen te maken, want dat is geen onderdeel van de test. Het is echter wel iets dat u moet laten repareren.
Vertakte scheuren worden APK-afgekeurd
Bij te donkere ruiten, word je auto afgekeurd. Voorwerpen die het uitzicht belemmeren of de veiligheid in gevaar brengen, zijn niet toegestaan. Eenzijdige scheur zonder vertakkingen.
Als uw auto niet ouder is dan 6 jaar en uw keuringsbewijs vervalt op of na 1 september 2024, dan krijgt u bij de volgende keuring een keuringsbewijs dat 2 jaar geldig is. Deze voertuigen kunnen vanaf 1 juli 2024 gekeurd worden, twee maanden voordat het huidige keuringsbewijs verloopt.
De volgende spullen moet je verplicht in je auto hebben liggen:Een verbandkistje. Een (niet-vervallen) brandblusapparaat.
De laatste keuring vat aan om 16:45. Na dit tijdstip gebeuren er geen keuringen meer zonder afspraak. Raadpleeg vóór uw vertrek de webcams op onze website. Zo kan u beter de actuele drukte inschatten en langere wachttijden vermijden.
Als een voertuig al eens gekeurd werd, kan de politie het keuringsbewijs opvragen. Zorg ervoor dat de geldigheidsdatum van dat document niet verstreken is. Opgelet! De politie zal de originele documenten willen zien, geen kopieën.
Altijd meten bandenspanning
Kunt u de bandenspanning niet meten? Dit is reden tot afkeur.
Als er grote gebreken zijn vastgesteld, dan wordt het voertuig afgekeurd. U ontvangt een rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid. Tijdens die 15 dagen kunt u op de openbare weg rijden als de gebreken zijn verholpen. U moet het voertuig ten laatste twee maanden na de afkeuring laten herkeuren.
Hoelang duurt een APK keuring ongeveer? De duur van de APK check van een auto is gemiddeld ongeveer 45 minuten. In deze tijd wordt een vast lijstje met keuringspunten door de APK keurmeester doorgenomen. Punten waarop jouw auto APK gekeurd moet worden zijn verkeersveiligheid, milieu en registratie.
Slechte ruitenwisser of sproeiers
Ruitensproeiers en wissers dienen correct te functioneren en worden getest bij de periodieke keuring. Zijn je ruitenwissers versleten of werkt bijvoorbeeld de sproeier van de achterruit niet, kan dit leiden tot een keuringsbewijs met nodige herkeuring.
Elke nieuwe geplaatste trekhaak moet zo snel mogelijk na de plaatsing gekeurd worden, ook als het voertuig jonger is dan 4 jaar. Daarna wordt de trekhaak gekeurd met de jaarlijkse keuring.
Vanaf 1 september 2024 wordt het Groeipakket, zoals elk jaar, opnieuw geïndexeerd. Dit betekent dat je vanaf de betaling in oktober een verhoogd bedrag zult ontvangen. Deze indexering helpt ouders om de stijgende kosten van het levensonderhoud op te vangen en biedt extra ondersteuning in de zorg voor hun kinderen.
Wie enkele dagen of weken te laat naar de keuring gaat met de auto, moet vanaf 1 september opnieuw een boete van 9,80 euro betalen.
De maximale toegestane grootte voor schade is 10 mm in de gezichtslijn van de bestuurder. Deze gezichtslijn wordt gemeten als een verticale strook van 290 mm breed met het stuurwiel in het midden. Voor de rest van de voorruit (het gebied dat wordt bedekt door de wisserbladen) zijn scheuren of chips van maximaal 40 mm toegestaan .
Bij alles wordt gelet op verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie), milieu (uitstoot van uitlaatgassen en aanwezigheid van onderdelen als een roetfilter en katalysator) en registratie (kilometerstand, voertuigidentificatienummer en de gebruikte ...
De kwaliteit van het herstel of vervanging en de service van de twee grootste ruithersteller (Carglass en Autotaalglas) is bij beiden goed. Als u uw ruit laat herstellen of vervangen door één van beide organisaties kan dit in hun werkplaats of op een door u gewenste locatie (thuis, op het werk, etc).