Laat je uitlaat vervangen wanneer de uitlaat knalt, als de uitlaat een zoemend of sissend geluid maakt of als de uitlaat los onder de auto hangt. Twijfel je of de uitlaat aan vervanging toe is? Maak een afspraak bij Auto Christiaan.
Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro. Als u vanuit uw lidmaatschap recht heeft op hulp, kunt u de Wegenwacht inschakelen. Dat kan via 088-2692 888.
In geval van nood kunt u bailing wire of loodgietersmetalen banden met moeren en bouten gebruiken . Begrijp dat dit een TIJDELIJKE REPARATIE is. Breng de auto naar een uitlaatwinkel en laat hem repareren of repareer hem zelf zo snel mogelijk als u de reparatie goed kunt uitvoeren.
Hoewel je technisch gezien met een kapotte uitlaat kunt rijden, is het noch veilig noch legaal en levert het een aantal problemen op als je op de weg bent. Of je uitlaat nu gewoon gebarsten is, gedeeltelijk loshangt of er helemaal af is gevallen, het is een belangrijk onderdeel van je voertuig dat je onmiddellijke aandacht nodig heeft.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Het ploffen in de uitlaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door naverbranding in de uitlaat. Waarschijnlijk komt dit doordat de ontsteking TE LAAT staat, dat verklaart ook waarom je toerental boven de 6000 terug valt. Controleer eerst de ontsteking 1-1,2 mm voorontsteking. Hierna de brandstof afstelling controleren.
Rij even lang bij je favoriete tuner voor 'pops & bangs', ook wel 'crackle & pop' genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Verminderde prestaties. Als uw uitlaat los zit of lekt, zult u waarschijnlijk een scherpe daling in prestaties ervaren wanneer u het gaspedaal intrapt .
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat.
Mocht het hele dempersysteem van uw voertuig loskomen en ergens op de weg vallen, dan moet u stoppen en proberen het naar een kant van de weg te duwen als dat mogelijk is . Als het op een drukke weg of snelweg valt, is het beter om de autoriteiten te bellen om de beveiliging voor u te verwijderen.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Hoe lang een uitlaat meegaat, is heel erg afhankelijk van het gebruik. Als een uitlaat heel vaak, en over de hele lengte warm wordt, gaat een uitlaat heel lang mee. Soms wel 10 jaar. Wanneer je de auto niet vaak en alleen kort gebruikt, zal de uitlaat veel eerder bezwijken, misschien al na vier of vijf jaar.
Oorzaken van het rammelende geluid van de auto kan onder andere zijn: fusee speling, versleten rubbers of een klem van het remblok dat los zit. Het kan ook een hele simpele oplossing zijn. Check bijvoorbeeld of er niks los zit in de achterbak zoals het reservewiel.
Rijd met een slechte uitlaat en u kunt symptomen van uitlaatschade ervaren, zoals vreemde geluiden, trillingen, verminderde motorefficiëntie en/of rook uit de uitlaat. U mag uw voertuig niet rijden met een beschadigd uitlaatsysteem . Dit is niet veilig en kan een negatief effect hebben op uw portemonnee en uw gezondheid.
De werking van een uitlaat
Een verbrandingsmotor wekt energie op door een mengsel van brandstof en lucht te ontsteken. De uitlaatgassen die bij deze verbranding vrij komen, worden afgevoerd via de uitlaat. Deze zit bevestigd aan het motorblok en loopt dus bij veel auto's van de voorkant, naar de achterkant van de auto.
Een originele uitlaat of een vervangingsuitlaat mag nooit meer dan het wettelijk toegestane maximum aan geluid produceren. Hoeveel dat is, staat vaak op je kentekenbewijs. In Nederland wordt niet veel gecontroleerd op geluid.
Trillingen. Een ander veelvoorkomend teken van een uitlaatlek is een trillingsgevoel . Als u merkt dat het stuur trilt of het voelt in het gaspedaal, vooral tijdens het accelereren, is de kans groot dat u ergens in het systeem een klein lek hebt.
Kan ik blijven rijden met een kapotte uitlaat? Nee. Het rijden met een kapotte uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Knallen uit de uitlaat is gewoon onverbrande brandstof (benzine) die alsnog verbrand wordt in de uitlaat. Dit komt meestal voor bij auto's met meer vermogen icm met een open uitlaat (dempers en katalysator verwijderd) zodat je het ook nog hoort.
Pops & Bangs (Benzine) vanaf €250,-
Door brandstof in te laten spuiten wanneer je met de voet van het gas pedaal gaat ontploft het in de uitlaat of in de turbo. De knallen die je hier door hoort worden Pops & Bangs genoemd.
Het is illegaal om het uitlaatsysteem aan te passen om een voertuig luidruchtiger te maken nadat het 'typegoedkeuring' heeft gekregen (gecontroleerd of het voldoet aan milieu- en veiligheidsnormen). De politie kan ook actie ondernemen als de demper van uw voertuig niet werkt zoals bedoeld of als u op een manier rijdt die te veel lawaai maakt.