Ga met elkaar in gesprek, stel elkaar vragen en bovenal luister naar wat een ander te vertellen heeft. Wees transparant en duidelijk. Werk aan een duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen het team en bespreek dit vervolgens met alle betrokkenen. Zorg ook voor transparantie in besluitvorming.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?
Je neemt je teamgenoten dus mee in jouw van jouw motieven, ideeën, wensen en onzekerheden. Hierdoor leer je elkaar kennen en wordt het vertrouwen vergroot. Anderzijds is feedback nodig: hiermee maakt de ander bij jou duidelijk wat hem bekend is maar jou niet.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak ben je afhankelijk van je collega's of je team om je doelen te behalen en je werk goed te kunnen doen. Om goed te kunnen samenwerken zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Ontwikkeling van je team is veranderen op basis van inzicht in drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren en competenties van een groep mensen die samenwerken. Het geeft een helder beeld van je drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van je collega's.
Het brengt je namelijk in contact met andere mensen. Samen weet je meer. Samen zie, hoor en voel je meer: je kunt samen meer ontdekken. Als je samen bent, worden jullie capaciteiten en talenten ook samengevoegd, waardoor ze elkaar kunnen aanvullen.