Overstuur ontstaat wanneer bij het maken van een bocht de achterkant de voorkant probeert in te halen. De maximale grip op de achterwielen wordt dan overschreden waardoor de achterbanden naar buiten glijden. Om overstuur te corrigeren kan je tegensturen waardoor de auto weer recht op de weg komt.
Wat Gebeurd Er Bij Onderstuur En Overstuur Bij Het Motorrijden? Onderstuur, de naam zegt het al, te weinig stuurkracht, betekent dat het voorwiel in een bocht uitbreekt (slipt), eerder dan het achterwiel. Overstuur is het tegenovergestelde en betekent dat het achterwiel eerder uitbreekt dan het voorwiel.
Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Bij onderstuur maakt de auto een ruimere bocht dan je zou verwachten op basis van de stand van je stuurwiel en bij overstuur duikt de auto juist richting binnenbocht, het één is in basis zelfcorrigerend het ander juist niet.
Je reageert vaak impulsief en neemt plotselinge besluiten zonder de gevolgen ervan te overzien. En komt daardoor in de problemen. Je hebt last van snel wisselende stemmingen. Je kunt last hebben van woede-uitbarstingen of je reageert je emoties af op jezelf of anderen.
d.w.z. in de war zijn, geheel van streek zijn (ook gezegd van de maag); zeer aangedaan, kapot zijn; eig. beteekent overstuur (of overstier) in de richting van het stuur, dus: achteruit.
Trap de koppeling in. Een van de dingen die je wél kunt doen tijdens een slippartij is de koppeling intrappen. Daarmee gaan je wielen vrij bewegen en kun je door rustig bij te sturen je auto weer uit de slip krijgen.
De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht. Onderstuur kan worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook het verminderen van de stuuruitslag (dus minder scherp sturen) zal het onderstuur verminderen.
Onderstuur heeft te maken met het stuurgedrag van een F1-auto. Dit gebeurt als de maximale grip van de voorbanden overschreden wordt. De auto wil door de snelheid lastiger door de bocht. Bij overstuur wordt de maximale grip van de achterbanden overschreden.
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen: minder snel last van onderstuur. kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
Geen voet op koppeling
Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
De auto kan zelfs gaan slippen of in een spin raken. Dit gebeurt wanneer het water tussen de banden en het wegdek niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Dit laagje water hoopt zich op voor de band totdat de druk van de band hoger wordt dan de druk van de band op de weg.
Adem bewust en goed in en uit. Je erkent je emoties, staat er even bij stil en geeft ze 'meer lucht'. Ze worden dan minder heftig en zijn beter 'in de hand' te houden. 'Even diep zuchten' is dus nog niet zo gek om je emoties te reguleren.
Antwoord. Een belangrijk nadeel van achterwielaandrijving is overstuur. Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden op de weg wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht.
Maar wat is het verschil nu precies? 4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.