Wat moet je nog weten? Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.
Bij het wisselen van rijstrook moet u met de verkeersstroom meegaan . Dat betekent dat u uw snelheid moet aanhouden bij het invoegen en vervolgens de snelheid van de rijstrook moet inhalen waar u naartoe gaat — of dat nu betekent dat u wat langzamer rijdt of juist wat sneller rijdt.
Wanneer is voorrang geven nodig? In artikel 54 RVV 1990 staat dat een bestuurder die gaat wisselen van rijstrook voorrang moet verlenen aan het overig verkeer. Dit houdt in dat je pas kan wisselen van rijstrook op het moment dat er genoeg ruimte is en je geen andere weggebruikers in gevaar brengt.
De belangrijkste regelgeving over afslaan en inhalen is opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV). In artikel 54 RVV staat omschreven dat zowel het links afslaan als het wisselen van rijstrook om in te halen bijzondere manoeuvres zijn.
Als een inhalende auto invoegt en vervolgens hard remt, is de inhalende auto aansprakelijk. Het inhalen en invoegen eindigt pas enige tijd nadat de handeling succesvol en vellig is uitgevoerd. Meestal is de achterste auto aansprakelijk bij een achter aanrijding.
De bestuurder die de bijzondere manoeuvre uitvoert dient alle overige verkeersdeelnemers voorrang te verlenen. De persoon die de uitrit uitrijdt of de de automobilist die op de weg keert dient dus al het andere verkeer voor te laten gaan alvorens de bijzondere manoeuvre uit te voeren.
Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Belangrijkste kenmerken van autowegen met dubbele rijbanen
Dubbele rijbanen hebben doorgaans de volgende kenmerken: Middenberm: Een fysieke barrière of een strook land die de twee rijrichtingen van elkaar scheidt . Meerdere rijstroken: Twee of meer rijstroken in elke richting. Toegang: Heeft vaak directe toegangspunten zoals kruispunten, rotondes en zijwegen.
Voorsorteren, de linker rijstrook splitst af en gaat naar links, de middelste rijstrook gaat alleen rechtdoor de rechterrijstrook is voor rechtdoor en rechtsaf.
Probeer de snelheid van het verkeer op de rijstrook waar u wilt invoegen te evenaren. Zorg dat u voldoende ruimte hebt (3-5 seconden wordt aanbevolen). Controleer uw dode hoek voordat u invoegt om er zeker van te zijn dat de rijstrook leeg is . Verander alleen van rijstrook als dit legaal is (aangegeven door een witte stippellijn tussen de rijstroken).
Geen stuk asfalt waar je zo hard mag rijden als je wilt, maar op de Abu Dhabi-Al Ain-snelweg en de Sheikh Khalifa-snelweg mag je wel 160 km/u rijden. Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo.
'Als je geen ruimte hebt gevonden om in te voegen, mag je gewoon de vluchtstrook gebruiken. Daarvoor kun je geen boete krijgen. '
Op de meeste plekken is het illegaal om een andere rijstrook in te gaan dan de dichtstbijzijnde bijbehorende rijstrook . De reden hiervoor is dat als er verkeer van de andere kant komt en linksaf slaat, terwijl jij rechtsaf slaat, zij allebei tegelijk kunnen gaan.
Bij het invoegen en uitvoegen moet een bestuurder al het andere verkeer voorrang verlenen. De invoegende bestuurder betaalt meestal de schade die ontstaat door een aanrijding bij het invoegen. U krijgt een letselschadevergoeding als een ander aansprakelijk is voor een aanrijding bij het in- of uitvoegen.
Aanrijding invoegende en uitvoegende auto
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
Als de invoegstrook kort is, moet u wachten tot de auto voor u is en dan kunt u invoegen totdat de weg vrij is .
Wat u zelf kunt doen is het volgende: Zorg voor ruimte, kijk zo vroeg mogelijk waar ruimte is. Probeer het moment van invoegen te timen en geef duidelijk aan wat u van plan bent. Als er een auto vlak voor u zit aan het begin van de invoegstrook, dan kunt u afstand nemen.
Als je een bijzondere manoeuvre uitvoert zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van een invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moet je het overige verkeer voor laten gaan ...
Bij een wegversmalling of rijstrookvermindering heeft de bestuurder, die de rechterrand van de rijbaan volgt dus altijd voorrang op het andere verkeer dat in dezelfde richting rijdt.
Fileparkeren achteruit tussen twee auto's
Fileparkeren kan door achteruit in te parkeren tussen twee auto's. Fileparkeren met de auto is een van de moeilijkste bijzondere verrichtingen.
Het verlaten van een uitritconstructie is dus een bijzondere manoeuvre of bijzondere verrichting. In een dergelijk geval dient de persoon die een uitrit verlaat dus iedere andere verkeersdeelnemer voorrang verlenen. Deze voorrang geldt dus niet alleen voor bestuurders, maar ook voor voetgangers.