Bij 90 graden feedback geeft naast de beoordeelde persoon ook één ander persoon feedback, meestal is dat de leidinggevende, maar het kunnen ook collega's of klanten zijn (soms wordt er ook wel gesproken over 180 graden feedback). Bij 0 graden feedback geeft alleen de beoordeelde persoon zelf feedback.
Wanneer alleen jij als ondernemer of leidinggevende feedback geeft aan je werknemer wordt dit eendimensionale feedback genoemd. Als een werknemer ook mee mag praten over de beoordeling, wordt het 180 graden feedback genoemd. Bij 360 graden feedback zijn er meer dan twee personen betrokken.
Het belangrijkste doel van 360-graden feedback is om medewerkers inzicht te geven in hun sterke en minder sterke eigenschappen en een reëler beeld te krijgen van zichzelf. Dit inzicht kunnen ze vervolgens toepassen om hun eigen professionele ontwikkeling vorm te geven.
Het lijstje: 360 graden feedback
Hoe is/was het om met mij om te gaan en/of samen te werken? Welke persoonlijke eigenschappen van mij waardeer je het meest? Welke kennis, talenten en vaardigheden waardeer je het meest? Wat denk je dat voor mij valkuilen zijn (in de omgang met anderen) waar ik op moet letten?
Er zijn namelijk verschillende methodes om feedback te geven. Hierbij kun je denken aan ik-ik-jij, 4 G's, tips en tops, 360 graden en de sandwich methode. Deze vier feedback methoden worden in deze blog uitgelegd: De ik-ik-jij methode.
Ik-boodschap: Vertel de feedback vanuit jezelf. Op die manier verklaar je waarom je op een bepaalde manier reageert. Een ik-boodschap is: 'Ik merk dat ik mij niet goed kan focussen als ik hoor dat jij harde muziek aanzet. ' Een jij-boodschap is: 'Jij zorgt voor te veel geluidsoverlast met die harde muziek.
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Hoe kan ik het formulier op een goede manier invullen? Neem de tijd om goed na te denken over de beoordeling. Zorg dat het aansluit bij eerdere feedback en de punten op het laatste functioneringsgesprek formulier. De uitkomst van jouw beoordeling mag niet als een totale verrassing komen.
Met 360 graden feedback worden de prestaties van medewerkers beoordeeld door meerdere mensen waarmee ze te maken hebben. Zoals hun leidinggevende, collega's, leveranciers of klanten. Je kunt op verschillende manieren feedback geven aan medewerkers.
Een kort feedbackformulier is de beste manier om feedback te verzamelen en geeft sneller inzicht in de resultaten. Maak het de respondenten gemakkelijk door antwoorden met een beoordelingsschaal of meerkeuzevragen te gebruiken zodat ze zelf zo min mogelijk hoeven in te vullen.
Het 4G feedbackmodel helpt je om feedback op te bouwen in stappen waarbij de feedback steeds zwaarder wordt zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G's bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon.
G1 – Gedrag: het gedrag dat de ander laat zien en waar jij feedback op wilt geven. G2 – Gevoel: het gevoel dat jij krijgt door het gedrag van de ander. G3 – Gevolg: het effect van het gedrag van de ander (op jou en de omgeving). G4 – Gewenst gedrag: het gedrag dat je wilt zien bij de ander.
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!)
Randvoorwaarden voor effectieve feedback:
Feedback is het meest effectief wanneer het gebaseerd is op geobserveerd gedrag. Als het kan moet het direct na het betreffende gedrag gegeven worden. Denk daarbij wel aan de tijd en de plaats: in aanwezigheid van patiënten en anderen of in de kantine is niet zo geschikt.
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: feedback (zn) : antwoord, reactie, respons, response, terugkoppeling.
We onderscheiden positieve en negatieve feedback. Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.