Faalangst, stress of een leerachterstand kunnen je kind doen opzien tegen huiswerk. 'Even pauzeren kan wonderen doen, maar wanneer huiswerk echt niet lukt, is stoppen soms de beste oplossing. De schooldag van je kind met 2 uur extra huiswerk verlengen, brengt nooit het gewenste resultaat.
Ga zo af en toe eens naast je kind zitten en praat over zijn huiswerk en leg de link met het volwassene leven. Zo wordt je kind gestimuleerd om te leren. De boog kan niet altijd gespannen zijn, dus na elke inspanning mag je kind (en jij) een momentje van ontspanning hebben.
Neem het daarom serieus en vraag waar uw kind behoefte aan heeft. Hoe ouder uw kind is, hoe beter hij dat zelf kan vertellen. Soms wil een kind helemaal geen hulp of voelt het zich zo rot dat hij denkt dat hij niet geholpen kan worden. U weet hoe uw kind normaal op dingen reageert.
Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan.
Als je nog geen 18 bent, kun je tegen je wil of tegen de wil van je ouders worden opgenomen. Een gedwongen opname van kinderen onder de 12 jaar is zeldzaam. Meestal gaat het om jongeren van 12 jaar of ouder. De rechten van patiënten bij gedwongen opname worden beschermd door middel van de Wet Verplichte ggz.
Meest voorkomende psychische stoornissen
Dit zijn de meest voorkomende stoornissen bij kinderen: ADHD. Je kind heeft moeite om zich te concentreren en is snel afgeleid. Ook kan het zijn dat je zoon of dochter erg druk en impulsief is.
Op basis van de summiere omschrijving in de wet zou een huisarts dus kunnen besluiten, als daar een medisch dwingende noodzaak toe is en de patiënt niet in staat wordt geacht 'tot een redelijke waardering van zijn/haar belangen ter zake', tot een opname onder dwang.
Als uw familielid of zijn vertegenwoordiger duidelijk geen opname wil, is er verzet. Het CIZ kan dan geen besluit tot opname en verblijf geven. Wij vragen in dat geval aan de rechter om een beslissing te nemen. We hebben dan een medische verklaring nodig van een onafhankelijke arts.
Opname in de ggz kan nodig zijn wanneer je psychische problemen zodanig groot zijn dat het je leven ontwricht en ambulante behandeling niet effectief genoeg is. Klinische opname kan vrijwillig zijn of gedwongen. Als je zelf de keuze maakt om opgenomen te worden, noemen we dat vrijwillige opname.
Gedwongen opname of verplichte zorg
Iemand die een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt door een geestelijke stoornis kan tegen zijn of haar zin in worden behandeld. De verplichte behandeling kan een gedwongen opname zijn, maar dat hoeft niet.
Sommige leerlingen hebben huiswerk helemaal niet nodig. Of ze hebben niet al het huiswerk nodig. Als huiswerk een doel op zich is (discipline, werkhouding, doorzettingsvermogen, ..) dan moet huiswerk maken ook iets opleveren.
Het voornaamste nadeel dat in verschillende onderzoeken naar voren komt, is dat te veel huiswerk averechts werkt. Het heeft een tegenovergesteld effect en is daarmee dus niet effectief. Als er bij een leerling verzadiging optreedt, uit zich dat in desinteresse en fysieke, maar vooral emotionele vermoeidheid.
Voordeel 2: Zonder huiswerk zijn je leerlingen gemotiveerder
In plaats van thuis aan de slag te gaan, laat ze leerlingen in de les actief werken aan de stof. Ze geeft leerlingen de kans tijdens de les te oefenen met lesstof waar ze zelf mee aan de slag willen, waarbij ze ze gericht kan helpen.
Stel je huiswerk niet uit en maak een goede planning
Ga niet eerst andere dingen doen. Maak een planning en houd je eraan. Deel je werk op in stukjes zodat je per dag precies weet wat je te doen hebt. Begin eraan, maak het af en beloon jezelf daarna met de leukere dingen.
De jeugd-GGZ (geestelijke gezondheidszorg) biedt hulp als uw kind psychische problemen heeft. Denk aan een eetstoornis, ernstige ADHD, autisme of depressie. Uw kind heeft een verwijzing nodig voor deze hulp van bijvoorbeeld de huisarts.
Als een kind of een jongere minimaal 6 maanden lang opstandig, negatief, vijandig en zelfs gewelddadig gedrag vertoont wordt dit gedefinieerd als een gedragsstoornis. De twee belangrijkste gedragsstoornissen zijn de ODD (oppositional defiant disorder) en CD (conduct disorder).
Besef voortdurend dat het een kwestie is van onmacht en niet van onwil: ADD is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, waar het kind geen controle over heeft. Kinderen met ADD kunnen zich soms wél goed concentreren; namelijk bij grote interesse voor een onderwerp.