Fiets de accu leeg totdat deze geen ondersteuning meer geeft, en leg de accu aan de lader. Ook kunt u proberen de accu uit te nemen en op kamertemperatuur te laten komen. Door de kou kan het zijn dat de accu niet op laad. Zodra de accu op kamertemperatuur is gekomen legt u de batterij aan de lader.
De batterij van de e-bike laadt helemaal niet meer op
Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt. Een nieuwe oplader aanschaffen is vele malen goedkoper.
Als je het type van je fiets én van de motor weet, zijn veel regelmatig voorkomende storingen zelf te verhelpen. Het resetten van de accu, schoonmaken of vervangen van de spaakmagneet/sensor, het reinigen van contactpunten of het in- en uitschakelen van de elektrische fiets doet het 'm vaak al.
Te hoge of te lage laadspanning
Is de laadspanning tijdens het opladen te hoog of te laag, dan kan de accu zich niet goed opladen. De auto zal ook deze spanning moeten doorgeven aan de accu om deze tijden het rijden bij te laden. Om te controleren of dit nog het geval is, kunt u gebruik maken van een multimeter.
Check of de oplader en kabel werken. Probeer ze met een ander apparaat. Ga na of de kabel goed is aangesloten op de oplader en je telefoon. Check of de poort van je telefoon geen stof of pluisjes bevat.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Het is nog steeds mogelijk om te fietsen als de accu leeg is. Je fiets zal voorrang geven aan bepaalde functies om zo energie te besparen. Minder dan 5% accu lading: jouw fiets schakelt de motor uit, maar de lampen, versnellingen, Matrix Display en geluiden blijven werken.
Trapondersteuning. Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder. Maar als je dichtbij huis bent, dan kun je je even flink inspannen en je accu thuis aan de lader hangen.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Een andere test die je kan doen is de meter op gelijkstroom amperes zetten. Dan de minpool van de acculader op de min van de accu. De pluspool van de lader aan de pluspen van de meter en de minpen van de meter op de pluspool van de accu. Meet je dan een stroom van enkele honderden miliamperes dan word er geladen.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
U neemt de accu uit de houder, plaatst deze op een stabiele ondergrond en koppelt deze met de bijpassende oplader aan het stopcontact. Zodra de oplader aan het stopcontact en de fietsaccu is aangesloten zult u een lampje op de lader zien branden. In de meeste gevallen is dit lampje eerst roodkleurig.
Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Het acculampje brandt altijd even als je de motor start maar moet daarna vanzelf uitgaan. Als het blijft branden kan er iets mis zijn met de dynamo, de stroomkabels of een aandrijfsnaar. Stop op een veilige plek en bel de Wegenwacht voor advies.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.