Rij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand.
Volg de aanwijzingen: Vermijd afslaan of achteruitrijden tenzij u daartoe opdracht krijgt van een politieagent of verkeersagent . Dit voorkomt verwarring en houdt iedereen veilig. Blijf alert: Wees waakzaam en let op borden zoals rode x-signalen terwijl u door de tunnel rijdt.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
In tunnels is het verplicht om je dimlicht aan te zetten. Heb je het dimlicht niet standaard aan staan, zet dit dan ruim voordat je de tunnel inrijdt aan. Gebruik nooit groot licht in een tunnel, omdat dit ander verkeer kan verblinden.
Als je kapot gaat
Zet uw motor af . Loop naar een veilige plek – draag een reflecterend jack en let op ander verkeer. Gebruik een noodtelefoon om hulp te bellen. Wacht in uw voertuig als er geen andere veilige plek is.
Hou afstand en parkeer uw auto zo ver mogelijk aan de rechterkant van de tunnel. Keer nooit om en rij nooit achteruit. Doe uw motor uit en laat de sleutel in het contact. De hulpdiensten moeten uw auto later misschien verzetten.
Zet uw autoradio aan. Tunnels hebben heruitzendsystemen die veiligheids- en verkeersinformatie doorgeven aan bestuurders via hun radio en het tunnel openbare aankondigingssysteem . Rijstrookwisselingen veroorzaken veel ongelukken op drukke hoofdwegen. Vermijd rijstrookwisselingen en inhalen tijdens het rijden door tunnels.
Wat moet u doen als u moet stoppen? Uitleg: Het is belangrijk om te allen tijde een veilige afstand te houden tot het voertuig voor u . Dit geldt ook in drukke tunnels, zelfs als u heel langzaam rijdt of bent gestopt. Als het voertuig voor u kapotgaat, hebt u mogelijk ruimte nodig om erlangs te manoeuvreren.
Als een stuk van de tunnel duurder graven is en een ander stuk goedkoper is er ergens een optimum, met bocht, terwijl de weg met bocht altijd langer is dan de rechte weg...
Bel vanaf deze veilige plek je pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht. Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112.
Uitleg: Als u pech krijgt met uw voertuig of betrokken raakt bij een botsing in een tunnel, zet dan uw alarmlichten aan, zet uw motor af, ga naar een hulppost en gebruik de noodtelefoon om de tunneloperator te waarschuwen .
De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro. 'Gemeenten gaan liever zelf naar de Bank Nederlandse Gemeenten om dat te lenen.
Hulpposten. Als je door de tunnel rijdt, zie je aan de rechterkant van de tunnelwand rode deuren met daarachter hulpposten. Open je een hulppost, dan krijgt de tunneloperator een signaal en ziet hij je, via de camera in de hulppost, automatisch in beeld.
Een tunnel is een kunstmatig aangelegde (onder)doorgang of overkapping die als doel heeft transport tussen 2 punten mogelijk te maken.
Uitleg: Een kapot voertuig in een tunnel kan ernstige congestie en gevaar voor andere weggebruikers veroorzaken. Als uw voertuig kapot gaat, zoek dan onmiddellijk hulp . Zet uw alarmlichten aan en ga vervolgens naar een noodtelefoon om hulp te bellen.
Uitleg: Als er verkeersopstoppingen zijn in een tunnel, moet u de alarmlichten aanzetten en geduldig blijven . Houd een veilige afstand tot het voertuig voor u, zelfs in langzaam rijdend verkeer. Luister naar verkeersberichten op het tunnelradiostation, indien beschikbaar.
Schakel de waarschuwingslichten in bij het naderen van een verkeersopstopping, conform de verkeersregels. Luister naar de berichten die via het openbare adressysteem worden uitgezonden en volg te allen tijde de instructies van de tunnelbeheerder.
De manier waarop radiocommunicatie in een tunnel werkt, is door gebruik te maken van een systeem van zenders met een laag vermogen die door de hele tunnel zijn geplaatst . Elke zender heeft een specifiek bereik waarvoor hij zijn signaal zal uitzenden. Ze overlappen elkaar zodat mensen door de hele tunnel kunnen worden bereikt.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De reden voor het ontbreken van de vluchtstrook is simpel: de nieuwe weg bestaat in beide richtingen al uit vier rijstroken.Een vijfde strook zou nóg meer ruimte, asfalt, beton en geld kosten. In plaats van een vluchtstrook is de weg uitgerust met andere technische snufjes om automobilisten veilig te houden.
Een stappenplan bij pech onderweg
Zet de alarmlichten van je auto aan. Laat alle inzittenden uitstappen aan de rechterzijde. Neem je mobiele telefoon mee, zodat je de hulpdiensten kunt bellen. Doe jezelf en eventuele passagiers een veiligheidshesje aan.