Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Controleer of uw gsm compatibel is met het netwerk op uw bestemming (2G/3G/4G). Sommige operatoren in het buitenland hebben geen 2G-netwerk meer. Als uw gsm nog van een oudere generatie is, bestaat de kans dat u geen verbinding kan maken met het 3G/4G-netwerk.
Ga naar de mobiele netwerkinstellingen van uw telefoon en voer de volgende controles uit: De dataroamingservice moet ingeschakeld zijn . De netwerkmodus van uw telefoon moet op automatische netwerkselectie staan. De mobiele netwerken moeten ingesteld zijn op 4G of LTE (zelfs als u een 5G-netwerk gebruikt).
Controleer mobiele data en dataverbinding
Zet Mobiele data of Cellulaire data aan. Als het al aan staat, zet het dan uit en weer aan. Controleer of er een data-indicator, zoals 2G, 3G, 4G of H, naast de signaalsterktebalken boven aan het scherm staat. Soms wordt dit niet weergegeven als u een actieve wifi-verbinding hebt.
Heb je bereik en staat er in de statusbalk van je iPhone dat je verbinding moet hebben met 2G, 3G, 4G of 5G, maar werkt het internet niet? Probeer dan even je iPhone even in vliegtuigmodus te plaatsen en er weer uit te halen. Mogelijk lost dit het probleem op. Je iPhone opnieuw opstarten kan ook helpen.
Roaming activeren op uw EE-a/c, niet alleen op uw apparaat, is cruciaal voor het gebruik van uw contract-SIM in het buitenland. Vaak is het eenvoudig om de telefoon opnieuw op te starten . Probeer ook handmatig een netwerk te selecteren in plaats van automatisch. Anders moet u CS bellen om uw roaming te activeren.
Stap 1: Contoleer allereerst of dataroaming staat in geschakeld op je mobiele telefoon. Stap 2: Kijk via mijn buitenlandpagina of het netwerk waarvan je gebruik maakt, geschikt is voor (4G) internet. Is dit niet het geval? Zoek dan handmatig naar een ander netwerk.
Controleer de roaminginstellingen van uw apparaat en start uw toestel opnieuw op . Controleer in de instellingen van uw mobiele toestel of u ook hier uw roaming hebt ingeschakeld. Start vervolgens uw toestel opnieuw op.
Hier zijn enkele snelle controles die u kunt uitvoeren om te bepalen waarom roaming niet werkt: Zorg ervoor dat uw apparaat niet in de 'Vliegtuigmodus' of 'Vliegtuigmodus' staat . Zorg ervoor dat zowel de instellingen 'Mobiele data' als 'Dataroaming' zijn ingeschakeld. Zorg ervoor dat u bent verbonden met een netwerk dat mobiel datagebruik ondersteunt.
De naam van het toegangspunt (APN) definieert het netwerkpad voor alle mobiele dataverbindingen. Voor sommige aanbieders moet u de APN-instellingen invoeren om de mobiele service te configureren. U kunt uw APN alleen wijzigen of weergeven op uw iPhone en iPad als uw aanbieder daar toestemming voor geeft.
Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Het vinkje bij Dataroaming moet op groen staan. Zo controleer je of Roaming aan staat. Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Gesprekken en data -> Er moet een vinkje staan bij 4G. Zo controleer je of 4G actief is.
Gebruik je in het buitenland je smartphone door te bellen, internetten of sms'en? Dan ben je aan het roamen. Binnen de EU betaal je hiervoor geen extra kosten, dus zijn de kosten hetzelfde als in Nederland ('Roam Like at Home'). Het ontvangen van telefoontjes in de EU is gratis, net als thuis.
Bij 4G bellen gebruik je je belbundel en niet je databundel. Het kost niet meer of minder dan gewoon bellen. Bij gebrek aan een 4G verbinding schakelt je smartphone automatisch over op 3G.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Het kan zijn dat je provider geen dekking heeft in het land waar je naartoe reist. Controleer dit voordat je vertrekt door contact op te nemen met je provider of hun website te raadplegen. Zoek naar een lokale netwerkpartner: De meeste providers hebben overeenkomsten met lokale netwerkproviders in andere landen.
Zorg ervoor dat je de optie voor internationaal gebruik hebt ingeschakeld . Als je in het buitenland bent, moeten ze 'meeliften' op een ander netwerk. Probeer Netwerk automatisch te kiezen en probeer vervolgens een 2g- of 3g-verbinding te kiezen. Je zou de provider automatisch moeten 'vinden' als je automatische tijdzonewisseling hebt ingeschakeld.
iOS: Instellingen > Mobiele data > Netwerkselectie > Automatisch uitschakelen en vervolgens een partnernetwerk kiezen. Android: Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkoperators > Automatische netwerkselectie uitschakelen en vervolgens een partnernetwerk kiezen.
Mobiele data van iPhone werkt niet in het buitenland
Vaak gebeurt dit omdat uw thuisnetwerk geen overeenkomsten heeft met lokale providers of omdat uw huidige abonnement geen internationale data omvat .
Ga naar Instellingen en zorg ervoor dat mobiele data is ingeschakeld . Als u een 4G-apparaat hebt, ga dan naar Instellingen en controleer of 4G is ingeschakeld. Controleer of uw netwerkmodus is ingesteld op automatisch. Probeer uw telefoon uit en weer in te schakelen.