Wat moet je doen als iemand niet betaald?

Op deze pagina:
  1. Bel uw klant.
  2. Stuur een betalingsherinnering.
  3. Stuur een aanmaning.
  4. Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening.
  5. Tref een betalingsregeling.
  6. Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in.
  7. Gebruik andere juridische middelen.
  8. Vraag oninbare btw terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe vaak moet je een herinnering sturen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoe stuur ik een betalingsherinnering?

Zorg ervoor dat je op een betalingsherinnering altijd de volgende gegevens vermeldt:
  1. Het factuurnummer van de openstaande factuur.
  2. De vervaldatum van de fatuur.
  3. Het openstaande factuurbedrag.
  4. De nieuwe betaaltermijn.
  5. Het IBAN-nummer waarnaar je klant het bedrag kan overmaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exact.com

Wat moet je doen als je opdrachtgever niet betaald?

Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jellow.nl

Wat doe je als je klant niet betaalt?

37 gerelateerde vragen gevonden

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Tips bij wanbetalers

Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Hoeveel mogen Herinneringskosten bedragen?

Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Wat is de minimale betalingstermijn?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Hoe lang is de wettelijke betalingstermijn?

De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen. Dit is geregeld in artikel 6:119a lid 2 sub a BW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat komt er na een herinnering?

Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nova-incasso.nl

Wat gebeurt er als je incasso niet betaald?

Reageer je niet op brieven van een incassobureau? Dan zal de schuldeiser uiteindelijk een deurwaarder inschakelen om je te dwingen te betalen. Een deurwaarder kost ook extra geld. Hij rekent naast incassokosten nog andere kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nibud.nl

Wat te doen met onbetaalde facturen?

Leg onbetaalde facturen niet opzij

Weet met wie je zakendoet, maak duidelijk hoe je te werk gaat en leg gemaakte afspraken vast. Laat zien dat je professioneel te werk gaat en je dit ook van jouw klanten verwacht. Door kort op jouw onbetaaldee facturen te zitten, voelen klanten meer dwang om de factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op allianz-trade.com

Hoe een aanmaning sturen?

Wat staat in een aanmaning?
  1. Geef een duidelijke omschrijving waar de aanmaning om gaat.
  2. Een specifieke betalingstermijn. Vermeld een uiterste betaaldatum of een X aantal dagen. ...
  3. Kondig aan dat je bij geen betaling een incassobureau inschakelt.
  4. Vermeld welke kosten hierbij komen kijken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ggn.nl

Wat gebeurt er als je je rekeningen niet betaald?

Schakel een incassobureau in

Als de rekening nu nog altijd niet betaald is, is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Je stelt de debiteur dan officieel in gebreke. Je laat hem of haar weten dat je met dwangmiddelen de vordering gaat innen en dat alle kosten voor rekening van de debiteur komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Kun je als particulier een incassobureau inschakelen?

Als je een vordering hebt op een particulier dan is het wettelijk verplicht om een schriftelijke aanmaning (c.q. ingebrekestelling) te sturen voordat je een incassobureau kunt inschakelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op luuc.eu

Wat zijn Herinneringskosten?

Incassokosten of herinneringskosten zijn bedoeld om de kosten te dekken van de acties die u moet ondernemen om het factuurbedrag te innen. Dit bedrag komt bovenop het factuurbedrag dat de klant nog aan u moet betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sumup.nl

Wat is een redelijk betaaltermijn?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Wie bepaald de betaaltermijn?

Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Hoe snel is per omgaande?

met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op betekenis-definitie.nl

Hoe werkt een betaaltermijn?

De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op appwiki.nl

Is een betalingstermijn verplicht?

Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe snel moet je een factuur sturen?

U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wie betaalt de kosten van de deurwaarder?

In Nederland is het zo geregeld dat de schuldenaar de deurwaarders kosten moet betalen. Dit betekent dat je als schuldeiser in principe niet hoeft te betalen. Maar, je betaalt meestal wel de dossierkosten en een incassoprovisie. De meeste kosten van een deurwaarder worden betaald door de schuldenaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe lang kun je nog factureren?

Zakelijke klanten

De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Hoe duur is een aanmaning?

Betekenis aanmaningskosten: Aanmaningskosten zijn kosten die in rekening worden gebracht voor het herinneren of aanmanen voor openstaande vorderingen, zoals voor facturen, leningen, huur of (gemeentelijke) belastingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Populaire vragen