Confronteer hem met het effect van zijn geroddel en maak duidelijk waar de grens ligt. Maak afspraken en volg de situatie nauwgezet op. Voer een extra gesprek als de situatie niet verbetert en geef zo nodig een officiële waarschuwing of sanctie.
Als je 100% zeker bent wie de roddels over jou verspreidt, dan spreek je die persoon er best meteen over aan. Vertel hem of haar dat je het niet apprecieert wat hij of zij over jou zegt.Doe dit op een kalme manier en ga zeker niet in emotie.
Informeren: mensen kunnen roddelen om anderen te informeren over gebeurtenissen, nieuwtjes of interessante feiten over een persoon. Emotionele ontlading: soms dient roddelen als een manier om emoties te uiten en stress of frustraties te verminderen door deze te delen met anderen.
De eerste stap die u kunt nemen is om de sprekers kalm te confronteren en te vragen of ze willen stoppen met het bespreken van uw persoonlijke gegevens op uw gedeelde werkplek . Als u het kalm en beleefd vraagt, respecteren ze uw verzoek misschien en stoppen ze er onmiddellijk mee.
Hoewel je misschien in de verleiding komt om je uit te leven of de persoon te confronteren, is het soms het beste om roddels te negeren. Denk je eens in: de persoon heeft je niet de overweging gegeven om wat hij of zij zei in je gezicht te zeggen. Geef hem of haar niet de overweging om het verder te brengen. Stop de negativiteitstrein door het volledig te negeren.
Het ligt voor de hand te denken dat roddelen de sfeer in een groep verziekt. Maar uit onderzoek blijkt dat informele groepen, zoals vrienden en collega's, baat kunnen hebben bij roddelen.
Conclusie. Hoewel niet alle roddels strafbaar zijn, kunnen ze dat wel worden als ze voldoen aan de criteria van laster, smaad, privacy schending, of aanzetten tot haat of geweld. Het is aan te raden om voorzichtig te zijn met het verspreiden van informatie over anderen en bij twijfel juridisch advies in te winnen.
Er zijn verschillende redenen waarom mensen roddelen. Soms gebeurt het uit kwade opzet, zoals onderdeel van een wraakactie.Maar vaak is er geen sprake van slechte bedoelingen, en wordt er geroddeld zonder dat er echt kwaad in het spel is. Roddelen kan ons een gevoel van macht geven.
En wat blijkt: roddels stellen mensen in staat om te bepalen of ze met iemand willen samenwerken. En we geloven de meeste roddels die we horen. Roddelen is een onmiskenbaar onderdeel van ons sociale leven. Door te roddelen kunnen mensen informatie over iemands reputatie delen.
Bepaal of het persoonlijk was.
Hoewel het geroddel waaraan u deelnam “grotendeels” per ongeluk kan zijn gebeurd, kunnen schuldgevoelens erop wijzen dat er meer aan de hand is .
Je kunt maar één ding doen: niet reageren, mond houden en zwijgen! Zoek jouw heil niet bij mensen die je belasteren: dat zijn niet jouw vrienden (ook niet al dacht je vroeger dat dit wel het geval was). Zoek jouw heil bij mensen die het waard zijn.
Roddelen lijkt vaak onschuldig. Er is altijd wel iets of iemand op de werkvloer waarover je een mening kunt hebben. Een collega met opvallende kleding, iemand die een fout maakte tijdens een vergadering, of iemand die naar jouw idee te dicht bij de leidinggevende probeert te staan.
Veel mensen roddelen omdat ze jaloers op je zijn of een laag zelfbeeld hebben . Je zou een gerucht over je zelfs als een compliment kunnen zien: iemand was zo verliefd op je dat ze het gevoel hadden dat ze leugens moesten verzinnen om je imago te beschadigen.
Dat kan als het (online) pesten bedreigend of discriminerend wordt. Ook smaad en laster zijn strafbaar. De politie neemt aangiften zeer serieus, omdat je iemand levenslang kunt beschadigen.
U kunt kiezen voor de directe stijl: " Ik weet dat u valse geruchten over mij verspreidt en ik wil dat ze onmiddellijk stoppen ." Of voor de indirecte stijl: "Ik weet niet of u de geruchten over mij hebt gehoord of niet, maar als dat zo is, stop ze dan alstublieft."
“Mensen kunnen roddelen vanwege verschillende redenen: iemand zwart willen maken, sociaal vermaak, of de groep beschermen tegenover normovertreders. De vraag is of ontvangers dat door hebben en of het uitmaakt voor de gevolgen van roddelen.” De kans is groot dat roddelen leidt tot eenvormigheid van groepen.
Ze gedragen zich anders als jij in de buurt bent. Ze vermijden bijvoorbeeld oogcontact of maken hatelijke opmerkingen . - Ze fluisteren of lachen als jij een kamer binnenkomt. - Het lijkt alsof ze over jou praten als ze abrupt stoppen met praten als jij de kamer binnenkomt. - Ze vermijden onderwerpen die met jou te maken hebben of noemen je helemaal niet als jij in de buurt bent.
Stuur de roddelaar rechtstreeks aan .
Als iemand geruchten over je verspreidt, spreek hem of haar er dan op aan. Een roddelaar verwacht niet dat de persoon over wie hij of zij praat, hem of haar daarop aanspreekt. Assertief je gevoelens uiten zonder te beschuldigen of te beschuldigen kan een effectieve manier zijn om de effecten van roddels te illustreren.
Spreek mensen aan op negatief roddelen, stel duidelijke grenzen en maak medewerkers medeverantwoordelijk voor een cultuur van openheid en onderling vertrouwen. Geef als manager het goede voorbeeld en wees transparant. Zorg voor een goede, vertrouwelijke relatie met je werknemers.
Luister naar je gevoel en stel je grenzen . Je zou kunnen zeggen: "Ik richt me liever op het positieve, laten we het over iets anders hebben." Of: "Dat is echt niet mijn zaak, laten we het over..." en verander van onderwerp. Een nog stevigere aanpak is om te zeggen: "Ik vind het echt niet prettig om over andere mensen te praten.