Een veel gemaakte fout als leidinggevende is om te veel werkzaamheden zelf te doen. Als je merkt dat je taken uitvoert, die eigenlijk onder een medewerker vallen, dan moet je deze taken overdragen. Als de medewerker niet aan de taken toekomt, dan zou de functie opgedeeld kunnen worden in twee of meer functies.
Slechte leidinggevenden hebben de neiging om zich uitsluitend te richten op fouten en negatieve aspecten, waardoor ze de positieve prestaties en successen van het team uit het oog verliezen. Slechte leidinggevenden denken vaak dat het effectiever is om de nadruk te leggen op mislukkingen.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Hoe herken je een negatieve werksfeer? Het herkennen van een negatieve sfeer is deels een gevoelskwestie. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat bepaalde teamleden iets voor zich houden of je proeft een sarcastische ondertoon in grapjes.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.
Kenmerken van goed leiderschap
Goed functionerende, betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn. Dit zijn de kenmerken die horen bij goed leiderschap: Vertrouwen scheppen en geven. Je zorgt ervoor dat je medewerkers jou kunnen vertrouwen, door bijvoorbeeld leiding te geven met empathie.
Volgens Euwema is het antwoord: 'In principe kan iedereen leidinggeven, ook al op jonge leeftijd. Wat echt belangrijk is om klaar te zijn voor een leidinggevende functie, is dat je snapt dat er vandaag de dag van een leidinggevende wat anders wordt verwacht dan 20 of 40 haar geleden, en dat je daarnaar handelt.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Een slechte werksfeer zorgt ervoor dat mensen zich minder thuis voelen op hun werkplek. Hierdoor gaan ze minder goed presteren en durven ze minder snel op de proppen te komen met goede ideeën. Deze medewerkers voelen zich gevangen op hun werkplek. Zij zullen ook eerder geneigd zijn om minder hard te werken.
Uw werkgever mag uw berichten op sociale media controleren, bijvoorbeeld op Instagram of Twitter.Maar alleen als hij daarvoor een goede reden heeft. Bijvoorbeeld als hij wil controleren wat er over zijn bedrijf wordt geschreven. Uw werkgever mag alleen openbare informatie op sociale media controleren.
Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress.
Een échte leider weet wie hij of zij is, staat dichtbij zichzelf en heeft het vermogen tot reflectie. De verantwoordelijkheid die een échte leider ervaart en neemt strekt verder dan alleen de eigen belangen en de belangen van de organisatie: het gaat ook en vooral om maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Leiderschapskwaliteiten, wat zijn dat? Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties.
Een natuurlijk leider is authentiek, open en transparant. Zijn mensen weten precies wat ze aan hem hebben. Hij geeft vertrouwen, is benaderbaar, deelt informatie, durft de controle los te laten en staat open voor nieuwe ideeën – uit alle lagen van de organisatie.
Stop met micro managen, alles te controleren en je overal mee te bemoeien. Geef je medewerkers liever vertrouwen en taken met bevoegdheden om de zaken zelfstandig en vanuit eigen verantwoordelijkheid op te pakken. Je medewerkers functioneren het beste als ze als professionals worden behandeld.