Een bedrijfsnoodplan – ook wel calamiteitenplan genoemd – is een draaiboek. Daarin staat nauwkeurig aangegeven wat medewerkers moeten doen bij calamiteiten. In een bedrijfsnoodplan staan alle maatregelen en voorzieningen die een bedrijf heeft getroffen om adequaat te kunnen reageren op calamiteiten en noodsituaties.
In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten. Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.
Preventie, beperking, paraatheid, reactie en herstel zijn de vijf stappen van noodbeheer.
1° de informatie en de instructies betreffende de maatregelen in geval van nood; 2° het alarm- en communicatiesysteem; 3° de veiligheidsoefeningen; 4° de handelingen te stellen bij evacuatie en eerste hulp; 5° de middelen voor de eerste verzorging; 6° de maatregelen om posttraumatische stress te voorkomen of te ...
De 10 essentiële elementen van een effectief ERP zijn onder meer het uitvoeren van een grondige risicobeoordeling, het opstellen van duidelijke communicatieprotocollen, het schetsen van procedures voor evacuatie en schuilen op de juiste plaats, het definiëren van rollen en verantwoordelijkheden voor het noodhulpteam, het verzorgen van regelmatige trainingen en het integreren van bedrijfsprocessen.
Spullen voor in een noodpakket
In een noodpakket heeft u bijvoorbeeld een zaklamp en contant geld nodig. En een radio op batterijen of een opwindbare radio. Als de stroom uitvalt en er geen internetverbinding mogelijk is, kan uw regionale radiozender nog wel uitzenden. U kunt dan luisteren naar de rampenzender.
Het hebben van een bedrijfsnoodplan is in de meeste gevallen geen wettelijke verplichting. Een bedrijfsnoodplan is wel verplicht voor bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken en daardoor te maken hebben met grote risico's. Dit zijn de zogeheten Brzo-bedrijven.
Een noodplan specificeert procedures voor het omgaan met plotselinge of onverwachte situaties . Het doel is om voorbereid te zijn op: Het voorkomen van dodelijke slachtoffers en verwondingen. Het verminderen van schade aan gebouwen, voorraad en apparatuur. Het beschermen van het milieu en de gemeenschap.
Het lokale overheidsniveau is het belangrijkste om noodbeheerplannen te ontwikkelen, omdat lokale overheden de schakel vormen tussen u en de staats- en federale instanties in het noodbeheernetwerk. De lokale wetgeving specificeert een bevelsketen in noodgevallen.
Preventieactiviteiten zouden de hele tijd moeten plaatsvinden. Paraatheid – afspraken maken, plannen maken en testen, trainen, opleiden en informatie delen om gemeenschappen voor te bereiden op noodsituaties. Dit zijn ook ACTIES en ze vinden de hele tijd plaats.
Wat staat er in een ontruimingsplan? Een ontruimingsplan bevat instructies voor veilig evacueren tijdens een noodsituatie. Het beschrijft vluchtroutes, verzamelplaatsen, verantwoordelijkheden van BHV'ers, gebruik van blusmiddelen, en communicatieprotocollen.
Een veiligheidsplan is een stappenplan, waarin staat wat je kan doen tijdens een crisis. Maar het plan helpt je vooral om zo'n crisis te voorkómen. Allereerst door je te helpen om de eerste signalen te herkennen. Daarna lees je in het plan hoe je jezelf rustiger maakt en de situatie onder controle krijgt.
Een slow whoop geluid is een duidelijk herkenbaar en goed hoorbaar geluidssignaal dat in een regelmatig tempo steeds herhaald wordt. Dit luide signaal waarschuwt de werknemers en alle aanwezigen binnen een gebouw dat er snel actie moet worden ondernomen om tot ontruiming van het gebouw over te gaan.
Het BHV-plan beschrijft de organisatie van de BHV, welke BHV opleidingen de bedrijfshulpverleners hebben gevolgd en hoe de bekwaamheid wordt geborgd. Maar ook de hulpmaterialen die ingezet kunnen worden, de vluchtroutetekeningen, instructiekaarten, het BHV ontruimingsplan en een registratie van de incidenten.
Blijf rustig, raak niet in paniek. Start na opdracht gecoördineerde ontruiming richting verzamelplaats. Laat mensen zoveel mogelijk hun tassen/bagage meenemen. Indien de ontruiming en controle gereed is, geeft men dit door aan de verantwoordelijke Beveiliging.
Je kunt ook zelf een noodrantsoen samenstellen met lang houdbare producten uit de supermarkt. Denk aan water in flessen of pakken, lang houdbare melk, havermout, pinda's, pasta of rijst en ingeblikte groente, fruit, bonen en vis.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) raadt een minimumbedrag van 50 euro aan, maar voor langere storingen kun je denken aan een bedrag waarmee je enkele dagen kunt overbruggen. Denk aan eten, brandstof en eventuele medicijnen.
Op de ontruimingsplattegronden staat de belangrijke informatie aangegeven, waaronder de locatie van de blusmiddelen, EHBO middelen, de verzamelplaats en uiteraard de vluchtroute. Het ontruimingsplan speelt een cruciale rol tijdens de voorbereiding op een eventuele calamiteit.
Een standaard evacuatieplan bevat het volgende: Indeling en de bestemming van de lokalen, de situering van de compartimentsgrenzen; De ligging van de uitgangen, nooduitgangen en (indien van toepassing) verzamelplaatsen na evacuatie; Het tracé van de evacuatiewegen.
Verzamel iedereen in uw huishouden en maak een plan. Loop door uw huis en inspecteer alle mogelijke uitgangen en vluchtroutes. Huishoudens met kinderen moeten overwegen om een plattegrond van uw huis te tekenen, waarbij u twee uitgangen uit elke kamer markeert, inclusief ramen en deuren. Markeer ook de locatie van elke rookmelder.