De simpelste manier van boekpromotie is het inrichten van een thematafel/boekenhoek in de klas. Je kunt de boeken aan laten sluiten bij het thema van een lopend project, kiezen voor boeken van een bepaalde auteur of bijvoorbeeld de nieuwste kinderboeken neerleggen.
Het doel is leerlingen kennis te laten maken met verschillende boeken. Leerlingen leren nieuwe boeken en schrijvers kennen, waardoor ze gevarieerder zullen gaan lezen en worden gemotiveerd boeken te lezen die niet door hun favoriete schrijver geschreven zijn of tot hun favoriete serie behoren.
De simpelste manier van boekpromotie is het inrichten van een thematafel/boekenhoek in de klas. Je kunt de boeken aan laten sluiten bij het thema van een lopend project, kiezen voor boeken van een bepaalde auteur of bijvoorbeeld de nieuwste kinderboeken neerleggen.
Met boekpromotie en individuele leesgesprekken help je leerlingen om hun leesvoorkeuren te ontdekken en ondersteun je hun leesontwikkeling.
Hoe is een boek opgebouwd? Dat is natuurlijk afhankelijk van jouw eigen wensen, maar er is wel een standaard opbouw welke het meeste gebruikt wordt. Deze standaard opbouw is; Franse titelpagina, blanco pagina, titelpagina, colofon, inhoudsopgave/inleiding en dan verder met de inhoud van het boek.
Het organiseren van een boekpresentatie begint met het zoeken én vinden van een geschikte locatie. De locatie is bepalend voor bijna alle andere keuzes die je met betrekking tot je boekpresentatie moet maken en daarom is het verstandig om zo vroeg mogelijk met zoeken te beginnen.
Laten we eens kijken naar een eerste boek, een debuut, hoeveel wordt daar gemiddeld van verkocht: Zelf publiceren: 100 – 500 boeken. Debuteren bij een grote uitgeverij: 500 – 2.000 exemplaren.
Begin elk boekverslag met de feitelijke gegevens. Dit zijn de gegevens die te vinden zijn op of in het boek, maar waarvoor je de inhoud van het boek nog niet hoeft te lezen. De feitelijke gegevens die je in ieder geval moet vermelden zijn de titel, de schrijver, de uitgeverij, jaar van uitgave en het genre.
B-boeken zijn bedoeld voor kinderen van ongeveer 9 tot 13 jaar.Dit zijn boeken van AVI-M6 tot AVI-plus.C-boeken zijn voor kinderen op de middelbare school.
In je inleiding introduceer je je onderwerp, stelt de probleemstelling op en vertelt je doelstelling en je onderzoeksvragen. Verder maak je een korte beschrijving van de onderzoeksopzet en maak je een leeswijzer.
Op de rug van de bibliotheekboeken vind je letters waarmee aangegeven wordt voor welke leeftijd het boek bedoeld is. Op de rug van de boeken zit een (geel) etiket: AP betekent voor peuters (tot 4 jaar) en AK is voor kleuters (vanaf 4 jaar).
Een roman krijgt vaak pas het predicaat 'bestseller' als er enkele tienduizenden, of zelfs meer dan 100.000 exemplaren van zijn verkocht. Maar bijvoorbeeld een zakelijk non-fictieboek wordt bij een verkoop van 10.000 exemplaren al een 'bestseller' genoemd.
Literaire theorie
Een motief is een niet-symbolisch element dat door herhaald gebruik in het verhaal een bijzondere betekenis krijgt. Daardoor word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat.
Wat is dat eigenlijk, de vorm? Als je het over de vorm van een boek hebt, gaat het over de manier waarop je de tekst presenteert aan de lezer. Dus hoe je structuur geeft aan de inhoud, hoe je de hoofdstukken opmaakt, de tone of voice en vertelperspectief maar ook zaken als vormgeving.
In de praktijk nemen de auteursrechten recht evenredig toe met de verkoopcijfers: een schrijver ontvangt tussen 8 en 10% voor 10.000 tot 15.000 verkochte exemplaren, vervolgens 12% en tenslotte 14% voor de schrijvers van bestsellers.
Wat verdient een auteur aan een boek? Schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.
Als een (traditionele) uitgeverij jouw boek verkoopt, krijg je gemiddeld genomen 10% van de nettoverkoopprijs (dat is de verkoopprijs min 6% btw). Bij een boek van € 20 komt dat op € 1,89. Bij 1000 verkochte boeken krijg je dus € 1887.