In een bedrijfsanalyse geef jij antwoord op een aantal vragen. Deze omschrijven je business. Je maakt duidelijk wat je met je bedrijf gaat doen, met wie je dat doet, hoe je dat doet, waar het gebeurt en wat je financiële middelen zijn. Je zorgt ervoor dat je te allen tijde kunt terugvallen op je originele plan.
Een bedrijfsanalyse stelt de organisatie en de manager in staat om de motieven voor verandering te verwoorden en om oplossingen te ontwikkelen die de organisatie veel waarde kunnen opleveren. Bedrijfsanalyses zijn zo belangrijk dat het vaak een strategie en discipline op zichzelf is.
Organisatieanalyse richt zich vooral op de beoordeling van de structuur en het ontwerp van een organisatie, de positionering en de efficiëntie waarmee de organisatie te werk gaat. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk interne en externe factoren.
Bij het analyseren van de jaarrekening van een onderneming is een aantal kengetallen van belang. Overzicht belangrijke kengetallen jaarrekening. Bij het analyseren van een bedrijf kun je gebruikmaken van allerlei ratio's en scores, voor een deel gebaseerd op de financiële kengetallen.
Met een bedrijfsanalyse kan inzicht worden verkregen in de concurrentiekracht van de onderneming. Waar staat de onderneming met zijn producten in het economisch krachtenveld, waar liggen kansen, waar bedreigingen.
We kunnen data analyse eigenlijk het beste in vier stappen onderverdelen, namelijk: het verzamelen van gegevens, het opschonen van gegevens, het analyseren van gegevens om vervolgens conclusies te trekken uit deze gegevens. In de eerste stap is het verstandig om te bepalen welke data je allemaal wilt verzamelen.
Welke 7S'en komen voor in McKinsey's 7S-model? McKinsey's 7S-model bestaat uit het 7-stappenplan: Significante waarden (shared values), Strategie, Structuur, Systemen, Staf (personeel), Stijl van het management en Sleutelvaardigheden.
Wat is het 7S-model van McKinsey? Voor de interne analyse van een bedrijf gebruik je het 7S-model van McKinsey. Je achterhaalt hiermee of de harde elementen (structuur, strategie en systemen) en de zachte elementen (staf, sleutelvaardigheden, stijl en significante waarden) in overeenstemming zijn.
Wat is een interne analyse
Bij een interne analyse ga je onderzoek doen naar de sterke en zwakke punten binnen jouw onderneming, om die vervolgens te gebruiken voor het vormen van een compleet beeld dat je helpt bij het bepalen van je marketingstrategie.
Het ABCD-model is een strategiemodel waarmee je een marktanalyse uitvoert. Met een marktanalyse (of externe analyse) worden de kansen en bedreigingen van de markt in kaart gebracht. De marktanalyse vormt dan ook belangrijke input voor de SWOT-analyse. Op basis waarvan strategische beslissingen worden gemaakt.
Boekenonderzoek of bedrijfsonderzoek is de term die gebruikt wordt voor het onderzoek dat meestal plaatsvindt bij bedrijfsovernames en outsourcing. Hiervoor wordt ook de van oorsprong Amerikaanse term due diligence (letterlijk gepaste zorgvuldigheid) gebruikt.
Onder de interne analyse vallen alle zaken waar je als bedrijf zelf invloed op hebt. Dat zijn bijvoorbeeld onderwerpen als de organisatiestructuur, bedrijfscultuur, de financiën, het product en de marketing.
Het 7s Model McKinsey gebruik je om te achterhalen wat je kan doen aan die problemen. Voor ieder factor analyseer je welke zorgen voor een problemen en wat er nodig is om het op te lossen. Hierdoor identificeer je wat er wel en niet werkt. Het is dus feitelijk een hulpmiddel voor het bedrijf.
Het 7S-model is te verdelen in drie harde factoren: structuur (structure), strategie (strategy) en systemen (systems) en in vier zachte factoren: personeel (staff), leiderschapsstijlen (style), sleutelvaardigheden (skills) en gedeelde waarden (shared values).
Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
Sleutelvaardigheden zijn die vaardigheden, de combinatie van kennis en kunde, waardoor de organisatie zich onderscheidt in de markt. Research en productiebeheersing kunnen sleutelvaardigheden van een productiebedrijf zijn.
De zachte elementen zijn moeilijker te beschrijven, zijn vaak ontastbaar en hebben meer met de cultuur van een organisatie te maken. Denk hierbij aan de gehanteerde managementstijl, de gedeelde waardes en de belangrijkste vaardigheden binnen de organisatie.
Gedeelde waarden (Shared values)
De factor gedeelde waarden is een directe koppeling tussen alle andere factoren. Het betreft de waarden die binnen het bedrijf centraal staan, dus waar het bedrijf op is gebaseerd. Denk hierbij aan de bedrijfsvisie, bedrijfscultuur en kernwaarden.
Overanalyseren noem ik de valkuil van analytisch vermogen. Wanneer je goed kunt analyseren is dat een kernkwaliteit. Overanalyse noem ik de doorgeslagen variant oftewel de valkuil.
De betekenis van analytisch vermogen is dat je een situatie, probleem of vraagstuk goed kunt analyseren. Het houdt in dat je probleemoplossend kunt nadenken door een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ook kun je snel hoofd- en bijzaken onderscheiden.
De competentie Analyseren zegt iets over je vaardigheid om overzicht te krijgen over informatie en deze te begrijpen. Een voorbeeld van een vraag die hoort bij deze competentie is: "Bij een grote hoeveelheid informatie zie ik snel in wat belangrijk is".