Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Een enkele fietsstandaard, ook wel bekend als een zijstandaard, is een apparaat dat aan één kant van een fiets is bevestigd om de fiets rechtop te houden als deze niet wordt gebruikt.
Hoewel niet strikt noodzakelijk , biedt een standaard gemak aan fietsers die vaak hun reis onderbreken, door stabiliteit te bieden en te voorkomen dat de fiets tegen oppervlakken moet leunen. Standaards zijn meer dan alleen accessoires; ze zijn functionele uitbreidingen van uw fiets.
Er is geen specifieke dubbele standaard voor de elektrische fiets. Elke dubbele standaard past eigenlijk op elke fiets als de inches maar het zelfde zijn.
In de winter draag je een dikke fietsbroek met een fleece-laagje. Of kies voor een reguliere broek met een thermolegging eronder. Voor je bovenlichaam trek je een thermoshirt aan, een fietsshirt (met korte of lange mouwen) en een winddicht of waterafstotend jack.
Er zijn veel geweldige fietsmerken op de markt, maar vier van de beste zijn Batavus, Gazelle, Victoria en Koga. Al deze merken staan bekend om hun hoogwaardige en duurzame fietsen, die geschikt zijn voor zowel dagelijks gebruik als lange afstanden.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Als je naar een fiets kijkt, is het makkelijk te zien dat het frame het belangrijkste onderdeel van dit voertuig is. Het frame is niet alleen degene die de hele fiets omhoog houdt en bij elkaar houdt en je in staat stelt om erop te zitten en te sturen, maar het getuigt ook van de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Een typisch Nederlandse fiets had een wit spatbord. Maar de witte achterspatborden gaan verdwijnen. Tot 1995 moest de onderste dertig centimeter van het achterspatbord wit zijn. Die verplichting werd afgeschaft een paar jaar nadat de rode achterreflector werd ingevoerd.
Regels omtrent de fiets- bel
Dat de bel verplicht is op de fiets, is dan ook duidelijk in de wet opgenomen. De wet maakt geen onderscheid tussen het soort fietsen, dus deze verplichting geldt ook voor elektrische fietsen en racefietsen. Wanneer hier niet aan voldaan is, kan de politie een boete opleggen.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Onderbroek onder fietsbroek: doe het niet!
De zeem in een fietsbroek is speciaal ontworpen om direct op de huid te zitten en schuurplekken te voorkomen. Een onderbroek kan juist voor wrijving en irritatie zorgen, waardoor je al snel last krijgt van je zitvlak tijdens het fietsen.
Kies comfortabele kleding die de beweging van uw armen en benen niet beperkt . Fietsen in kleding zoals jeans, of strakke jurken of broeken, kan beperken hoe u uw spieren gebruikt. Sommige kledingstukken hebben dikke en volumineuze naden die kunnen schuren en pijn kunnen veroorzaken. Draag ook geen kleding met een te strakke tailleband.
Caloriëen verbranden met fietsen
Met een lichaamsgewicht van 70 kilo verbrand je 280 calorieën als je één uur fietst. Verhoog je je tempo naar 18 tot 20 kilometer per uur, dan verbrand je ongeveer 500 calorieën per uur.
Het moet worden teruggebracht tot het kleinste aantal fietsen dat nodig is om je primaire fietsdoelen te bereiken. Voor sommigen is één fiets genoeg. Maar voor de overgrote meerderheid van de "serieuze" fietsers zouden drie fietsen alles moeten regelen.
Een duofiets met trapondersteuning is verkrijgbaar vanaf € 7805,- excl.BTW. De duofiets is hierbij voorzien van PAS-vario incl. 14,25 ah Li-Ion accu, 8 versnellingsnaaf vrijloop en een draaibare passagiersstoel.
Niet elke fiets is zomaar geschikt voor een fietskrat of fietsmand. De krat of mand moet aan de voorzijde van de fiets natuurlijk wel ergens stabiel op kunnen steunen. Logisch dus dat voor fietsen die daar in de fabriek niet voor zijn gemaakt, een slimme oplossing is gevonden.