Hoewel de functies erg op elkaar lijken - de namen worden ook door elkaar gebruikt - zijn er ook verschillen. De directiesecretaresse verzorgt de ondersteuning van een directeur of directie. Een office manager geeft leiding aan een secretariaat. Dat kan een directiesecretariaat zijn, of een afdelingssecretariaat.
Hoeveel verdient een Office Manager gemiddeld in Nederland? Een Office Manager in Nederland verdient gemiddeld € 2.820 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.400 (laag) tot € 3.245 (hoog).
Om office manager te worden, kun je de opleiding Office Management volgen, die over het algemeen wordt aangeboden als verkorte hbo-opleiding van één of twee jaar (een tweejarige hbo-studie wordt ook wel associate degree (Ad) genoemd).
Hoeveel verdient een Officemanager in Nederland? Het gemiddelde officemanager salaris in Nederland is € 34.986 per jaar of € 17,94 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 30.285 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 42.000 per jaar.
De functie van office manager op mbo-niveau kom je ook vaak tegen onder andere benamingen zoals hoofd secretariaat.
De hbo-opleiding Office Management leidt op tot breed inzetbare office managers of directiesecretaresses, echte generalisten dus. Je kunt in verschillende soorten organisaties, ondernemingen of instellingen aan de slag.
Wees een sterke communicator
Als management assistant kom je in contact met mensen op verschillende niveaus binnen de organisatie. Sterke taal- en communicatieve vaardigheden – zowel mondeling als geschreven en voornamelijk Frans en Nederlands – zijn dus fundamenteel.
Als managementassistent ondersteun je een manager of directielid door administratieve en secretariële taken op je te nemen. Denk aan agendabeheer, de telefoon aannemen, vergaderingen voorbereiden en zakenreizen organiseren.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 3.000 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 3.500 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 4.000 bruto per maand.
Naast direct klantcontact zullen front office medewerkers vaak ook andere taken uitvoeren. Denk aan administratieve taken zoals het inboeken van gasten in een hotel, documenten printen of contact leggen met collega's of een taxi service bellen.
Een Backoffice Medewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.545 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.165 (laag) tot € 2.930 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Is het 'de officemanager' of 'het officemanager'?
Het is 'de officemanager', want officemanager is mannelijk.
Vaardigheden op je secretaresse curriculum vitae
Naast plannen, organiseren en tekstverwerken, moet je ICT-vaardig zijn. Je moet specifieke software kennen en er mee kunnen werken. Efficiënt en effectief werken is een andere vaardigheid die past bij het werk als directieassistent.
Het salaris van een Managementassistent hangt af van zijn ervaring, het bedrijf en zijn verantwoordelijkheden. Het bedrag per maand kan dus erg uiteenlopen (ongeveer €2000,- voor junioren tot €4000,- per maand).
Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor bedrijfspsychologie, inkoopmanagement, verandermanagement, consumentenmarketing, sportmanagement of logistiek management. Natuurlijk sluit jij je opleiding af met een afstudeeropdracht.
Modaal salaris 2022
In 2022 ligt het modaal salaris in Nederland op een bruto jaarbedrag van € 38.000. Dit bedrag is inclusief vakantiegeld. Dat komt neer op een bruto modaal maandsalaris van € 3.167, ook inclusief vakantiegeld.
Uitgaande van een medior functie, zien we dat je salaris gemiddeld € 3.750 bruto per maand is en als je meer ervaring hebt en senior bent, verdien je gemiddeld € 5.000 bruto per maand.
Huishoudens met een middeninkomen hebben een jaarinkomen tussen € 41.000 tot € 56.500 voor eenpersoonshuishoudens en tussen de € 45.000 en € 75.000 voor meerpersoonshuishoudens (prijspeil 2022). Dit zijn de landelijke inkomensgrenzen voor middeninkomens.
Een backoffice medewerker werkt achter de schermen. Hij stelt contracten en facturen op, verzorgt de website, controleert de voorraad of voert data in. Het verschilt per bedrijf wat de precieze taken zijn, maar meestal zijn het administratieve werkzaamheden.
Backoffice of ook wel back office is een term die traditioneel gebruikt wordt als deel van de organisatie dat niet direct zichtbaar is voor de klant. In het Nederlands wordt hiermee de administratieve afdeling aangeduid van een organisatie, ook logistiek kan onderdeel uitmaken van deze categorie.