Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
Kan ik blijven rijden met een defecte homokineet? Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet.
Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as.
Hoe werkt een aandrijfas? Een aandrijfas heeft aan de wielzijde een zogenaamde astap, waarmee hij verbonden is met de wielas of wielnaaf. Ook aan de wielzijde bevindt zich een kogelgewricht, waardoor de bevestiging voor het wiel in alle richtingen kan bewegen, zelfs als het wiel en de aandrijfas tegelijkertijd draaien.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Een homokineet gaat in principe niet zo snel kapot, zeker niet als je een kapotte stofhoes tijdig gerepareerd of vervangen wordt. Als de stofhoes scheurt kunnen de vetten van de homokineet eruit lopen, en dan kan er vuil in kruipen. Hierdoor kan uiteindelijk de homokineet kapot gaan.
Een aandrijfas brengt de aandrijfkrachten over naar de wielen. De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto's met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd.
De aandrijfas is onderdeel van de aandrijving van de auto en zit tussen de versnellingsbak en de wielen. Deze as bestaat uit een homokineet aan zowel de wielzijde als aan de bakzijde, die verbonden zijn door middel van een verbindingsas.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Een dichtingsset kost vanaf ca.120 euro, afhankelijk van auto.Voor vrachtwagens kunnen deze sets echter tot 1000 euro kosten. Onderhoud aan een differentieel vereist een hoge vakkennis en speciaal gereedschap.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.