Een slecht werkende turbo is te herkennen aan de volgende symptomen: Er komt blauwe rook uit de uitlaat. Blauwe rook duidt op olie die door een defect in de motor is gekomen en samen met de benzine verbrand wordt. Vaak is dit te zien bij het accelereren, waarna dit weer verdwijnt wanneer de motor constant draait.
In het geval dat een turbo defect gaat, zijn er een aantal symptomen waaraan je dit kunt herkennen. Uit de uitlaat komt zwarte rook. In dit geval is er te weinig lucht in de motor aanwezig. Er komt een fluitend geluid uit de motor.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen. Om een idee te krijgen hoeveel kosten u voor het vervangen van de turbo van uw auto moet maken kunt u via deze deze pagina een urenindicatie opvragen.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
een turbo mag je iets horen fluiten, maar een harde fluit (zachtjes is heel normaal, meestal is bij een diesel 't turbotje zo klein dat je het niet zo heel erg hoort) duid zoals hiervoor ook al aangegeven vaak op een defect lager, of een foutief aangesloten boost slang, dus los oid.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Je merkt verlies van motorvermogen, maar géén brandend of knipperend storingslampje. Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten.
Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Oorzaken schokken auto bij optrekken/wegrijden
Wanneer uw auto alleen schokt wanneer u wilt wegrijden dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie. Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat.
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten.
Uitlaatgasturbo's onderhouden. De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Je turbo schoonmaken gaat heel gemakkelijk met een turbo cleaner. Bijvoorbeeld die van Wynn's of de set van Innotec. Deze bevat alle producten en hulpmiddelen voor een snelle en zeer betaalbare reinigingsoperatie van je turbo.
Turbo-olielekkage
Dat geldt ook voor een turbo die is aangesloten op het oliecircuit van de motor. Het zijn vaak de aan- en afvoerverbindingen die kunnen lekken door een beschadiging of onjuiste montage. Inwendig kunnen ook lekkages ontstaan, waardoor olie in de turbo zelf kan lekken met blauwe rook als gevolg.
U mag geen axiale speling hebben
Axiale speling is speling over de lengterichting van de as. Daar mag u absoluut géén speling hebben. Zit hier beweging in, dan is de turbo defect.