Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai. Daarnaast kunnen de afstandsringen tussen de tandwielen versleten zijn, waardoor zijdelingse speling ontstaat. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Als een auto niet meer in zijn versnelling gaat dan moet de remvloeistof waarschijnlijk vervangen worden. Remvloeistof vervangen kun je zelf doen door de remvloeistof leeg te laten lopen en bij te vullen met DOT4 remvloeistof. Een garage kan de remvloeistof ook vervangen, dit kost ongeveer 80 – 120 EUR.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R. Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Bij een versnellingsbak revisie worden alle onderdelen vervangen die kunnen slijten waaronder tandwielen, lagers, oliekeeringen, het differentieel en ook de olie. Alleen dan bent u er van verzekerd dat u weer een perfecte versnellingsbak heeft die als nieuw functioneert.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Bij achterwiel aangedreven auto's bevindt de versnellingsbak zich onder de auto achter het motorblok. Bij een handgeschakelde auto ziet u de aftapplug over het algemeen duidelijk onderaan de versnellingsbak zitten. De vulplug ziet u over het algemeen aan de zijkant van de bak.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw. Het is zonde als er door een onjuiste diagnose alsnog een reparatie of revisie uitgevoerd moet worden.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.