In principe valt bijna alles wat op sociale media gepost wordt onder de vrijheid van meningsuiting. Als werknemer is het echter verstandig je niet negatief uit te laten over (het bedrijf van) de werkgever. Daarop zijn uitzonderingen.
In veel gevallen mag je een internetafbeelding niet zomaar gebruiken. De maker van een foto of illustratie heeft daar bijna altijd 'auteursrecht' op. Auteursrecht is het recht van iemand die iets gemaakt heeft (een beeld, foto, schilderij, tekst, muziekstuk, enzovoorts) om zelf te bepalen wat er met dat werk gebeurt.
Waarom zijn online omgangsvormen belangrijk? We communiceren snel en massaal. Dan schieten zorgvuldigheid, privacy en even tot tien tellen er vaak bij in. In de jacht op likes vormt het delen van schokkende beelden, kwetsende teksten of privacygevoelige informatie al lang geen taboe meer.
Mag je afbeeldingen van Google gebruiken? Het internet is vrij, toch? Dus mag je gewoon alle afbeeldingen van internet gebruiken. Al helemaal wanneer je de maker of auteursrechthebbende niet binnen een of twee kliks kunt vinden.
Wat zijn gratis rechtenvrije foto's? Dat zijn foto's waar geen rechten op zitten én waar je niet voor hoeft te betalen. Je hebt geen toestemming van de auteur voor nodig als je de afbeeldingen wilt kopiëren, aanpassen of wilt verspreiden. Rechtenvrij dus, ook voor commerciële doeleinden.
Schenden van auteursrecht is een onrechtmatige daad en daarmee is schending van het auteursrecht strafbaar volgens het strafrecht. Artikel 31 Auteurswet geeft de basis voor de boete en gevangenisstraf die je kunt krijgen bij auteursrechtinbreuk.
Voeg ook niet ongevraagd mensen toe (taggen) aan foto's en video's. Staan er kinderen op je foto? Vraag dan aan de ouders of zij er bezwaar tegen hebben als je deze foto deelt op sociale media. Maak geen foto's op locaties waar gevoelige gegevens opgeslagen kunnen zijn, zoals op je werk.
Werknemers van een bedrijf moeten zich realiseren dat hun uitingen in het openbaar schadelijk voor het bedrijf kunnen zijn, en mogelijk gemonitord worden. Overigens dient een bedrijf dat zijn werknemers monitort dit wel aan de werknemers te laten weten.
Artikel 16b Auteurswet gaat over de meer 'traditionele' vormen van het verveelvoudigen voor eigen gebruik: overschrijven, natekenen, naschilderen, fotograferen en fotokopiëren. Zo'n privékopie mag u zelf maken, maar u mag ook iemand anders vragen om die voor u te maken.
Redelijk gebruik is een juridisch beginsel dat stelt dat je auteursrechtelijk beschermd materiaal onder bepaalde omstandigheden mag hergebruiken zonder dat je daarvoor de auteursrechteigenaar om toestemming vraagt.
U hoeft auteursrecht nergens aan te vragen of te registreren. Het kost u niets en is internationaal geldig. Het auteursrecht is geregeld in de Auteurswet .
Pixabay is een levendige community van creatievelingen die auteursrechtvrije afbeeldingen en video's deelt. Alle inhoud wordt vrijgegeven onder de Pixabay-licentie, waardoor ze veilig kunnen worden gebruikt zonder toestemming te vragen of de kunstenaar credits te geven - zelfs voor commerciële doeleinden.
Naamsvermelding (BY=”Door”): hiermee geef je aan dat de ander jouw foto mag gebruiken, zolang jouw naam daar bij staat. Overigens heb je dit recht eigenlijk al automatisch omdat je het auteursrecht hebt.
Google Afbeeldingen
Zorg wel dat je instellingen goed staan. Ga naar “geavanceerd zoeken naar afbeeldingen” en gebruik het filter “gebruiksrechten”.
Over het algemeen moet je het zo zien: je mag een tekst die iemand heeft geschreven niet zomaar overnemen, dat is plagiaat plegen en we vinden het ook normaal om dat niet te doen. Zo is het eigenlijk ook met foto's en illustraties.
Samentrekking van 'netwerk' en 'etiquette'. Netiquette omvat ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van internet, zoals het schrijven en versturen van e-mails, berichten op een sociaal netwerk of in social media plaatsen en in chats.
Het woord netiquette is een samenvoegsel van de woorden net en etiquette. Netiquette beschrijft dus de gedragsregels voor respectvolle en gepaste communicatie op het internet. Netiquette wordt ook wel etiquette voor het internet genoemd. Het zijn geen juridisch bindende regels maar aanbevolen etiquetteregels.
Er staan miljarden filmpjes op YouTube. Maar je mag niet zomaar alles uploaden. YouTube heeft strenge regels: je mag geen haat zaaien of seksueel getinte video's online zetten bijvoorbeeld. Die filmpjes worden verwijderd door speciale controleteams van YouTube.
Bijna al die claims zijn automatisch verstuurd: 99 procent. Dat gebeurt via het systeem Content ID, een geautomatiseerd systeem van YouTube dat video's scant op inhoud. Zo worden automatisch video's ontdekt die zijn gekopieerd van de echte eigenaar, of video's waarin muziek met copyright wordt gebruikt.