De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk ervoor zorgt dat: ‒ de patiënt een duidelijk aanspreekpunt heeft; ‒ het aanspreekpunt zich verantwoordelijk voelt voor de zorg aan hem of haar; ‒ het aanspreekpunt de context van hem of haar goed kent; ‒ het aanspreekpunt weet wat hij of zij nodig heeft; ‒ het ...
De huisarts kan u informeren, onderzoeken en eventueel behandelen, bijvoorbeeld met medicijnen. De huisarts kan u ook doorverwijzen naar een specialist als dat nodig is. Eerste hulp en kleine ingrepen kan de huisarts zelf uitvoeren.
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
'Spoedeisend' zijn gezondheidsklachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts. Bijvoorbeeld toenemende benauwdheid, verlammingsverschijnselen, heftige pijn, een ernstig ziek kind of een ongelukje in huis. Of als u zo ongerust bent dat u een medisch advies wilt vragen!
Geen standaard labonderzoek meer: deze handelingen kan huisarts 'beter niet doen' Geen antibiotica meer bij een vervelende hoest, röntgenfoto bij een pijnlijke knie of laboratoriumonderzoek bij kinderen met buikpijn: niet ingrijpen is soms beter dan wel ingrijpen, zeggen huisartsen.
Als het gesprek met de huisarts niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen. U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris.
Van de voorgenomen weigering of beëindiging doet Thuiszorg Comfort tijdig, schriftelijk en met redenen omkleed melding aan de cliënt. Zo nodig wordt het zorgkantoor hierover geïnformeerd.
Een andere huisarts kiezen
Want je huisarts is een vertrouwenspersoon die naast je staat als je ziek bent of als je ongerust bent over de gezondheid van jezelf of je naasten.
Toelichting. Artsen hebben een beroepsgeheim, ook wel zwijgplicht genoemd. Dit betekent dat een arts geen informatie over zijn patiënt aan anderen mag verstrekken. In bepaalde situaties mag een arts zijn beroepsgeheim doorbreken.
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
Een huisarts mag jou als nieuwe patiënt wel weigeren in de volgende situaties: Wanneer de huisartsenpraktijk vol zit. Jij als patiënt een reisafstand hebt van langer dan 15 minuten tot de huisartsenpraktijk. Jij een andere opvatting van zorg hebt dan de huisarts.
Een recht is een aanspraak op een bepaald iets. Het recht op gezondheidszorg bijvoorbeeld, betekent dat je in bepaalde situaties aanspraak kunt maken op gezondheidszorg. Met ieder recht correspondeert de plicht van iemand anders. Dat kan een plicht zijn om iets te doen, of een plicht om iets te laten.
Dat heeft een aantal oorzaken. Patienten bezoeken sneller de huisarts vanwege kleine klachten dan vroeger. 'Googelen' heeft daar een belangrijk aandeel in. Veel mensen mogen en kunnen niet ziek zijn vanwege hun werk, dus ziekte moet snel over zijn en patiënten hopen dat de huisarts daar snel een oplossing voor heeft.
Je hebt recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Jouw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor jou niet zinvol is. Jouw huisarts moet dan duidelijk aan je uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft.
Gaat je naar een andere huisarts dan waar je staat ingeschreven, bijvoorbeeld omdat je niet in je eigen woonplaats bent? Dan is dit vaak alleen mogelijk als er sprake is van niet-regelmatige en acute zorg. De huisarts of de assistente beoordeelt of er sprake is van niet-regelmatige en acute zorg.
Hoge werkdruk
' (de Volkskrant, 13 april 2022) komt een aantal huisartsen aan het woord die hun vak hebben verlaten. Als belangrijkste reden noemt voormalig huisarts Rieneke Noppen de hoge werkdruk. Ze vertelt dat ze het in het begin interessant vond, zorg die vanuit de ziekenhuizen naar de huisarts is verplaatst.
De Nederlander bezoekt de huisarts gemiddeld iets meer dan 4 maal per jaar. Als rekening wordt gehouden met de vergrijzing is het aantal personen dat minimaal één keer per jaar de huisarts bezoekt licht gedaald sinds 2002.
De belangrijkste reden voor het oplopende huisartsentekort ligt in het feit dat de nieuwe generatie huisartsen niet meer zo hard wil werken als de huidige generatie. Volgens onderzoeksinstituut Nivel werken huisartsen gemiddeld 44,1 uur per week. Vijf jaar geleden lag dit gemiddelde nog op 60,1 uur per week.
Is uw huisartsenpraktijk dicht? Dan verwijst de huisarts u door naar de huisartsenpost. De huisartsenpost geeft aan of u moet langskomen of beter een afspraak kunt maken met uw huisarts binnen zijn werktijden. Ook kunnen zij u verwijzen naar de spoedeisende hulppost van een ziekenhuis.
Met ons toezicht beschermen wij de patiënten. Zo kunnen wij zorgverzekeraars aanspreken op hun verantwoordelijkheid om zorgnota's te controleren en fouten op te lossen. Ook kunnen we maatregelen nemen als zorgaanbieders zich niet aan de regels houden.