Aangezien het een onderdeel van de rijbaan is, mag je er met de auto over rijden en mag je zelfs stilstaan of parkeren op een fietssuggestiestrook. Tenminste, als er geen bruikbare berm is, door verkeersborden geen parkeerverbod is en als de weg niet is onderverdeeld in rijstroken.
De fietssuggestiestrook heeft geen enkele juridische status en biedt dus geen enkele bescherming voor de fietser. Al het andere verkeer mag er net als de fietser gebruik van maken en er op stoppen en parkeren. Bij een fietsstrook is dit niet het geval.
Een fietssuggestiestrook duidt de positie van de fietser aan op de rijbaan. Deze stroken hebben een andere kleur of wegbedekking dan de rest van de rijbaan. Dit is geen fietspad, er zijn immers geen twee evenwijdige onderbroken strepen of verkeersborden die een fietspad aangeven.
Een fietssuggestiestrook is geen fietspad! Fietssuggestiestroken worden aan de zijkant van de weg aangebracht in een andere kleur dan de rijbaan (grijs, groen, oker of rood) of in andere materialen gemaakt. Soms zie je ook fietspictogrammen op de grond.
Het doel van fietssuggestiestroken is het optisch versmallen van de rijbaan en het aanduiden van de positie van de fietser. Het overige verkeer wordt gewezen op het medegebruik van de rijbaan door de fietser. De optische versmalling van de rijbaan werkt snelheidsremmend voor het gemotoriseerde verkeer.
Bij een fietsstrook met een doorgetrokken streep mogen automobilisten ook niet op de fietsstrook rijden. In beide situaties is er geen sprake van een doorgetrokken streep die de fietsstrook van de rijbaan scheidt. Zodoende mogen automobilisten in beide situaties op de fietsstrook rijden.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Onverplicht fietspad | Verkeersbord G13
Verkeersbord Onverplicht fietspad G13. In tegenstelling tot op het verplichte fietspad mogen snorfietsen met ingeschakelde motor hier niet rijden. Wel is het toegestaan hier te voet te gaan, met of zonder fiets of bromfiets aan de hand.
Je mag met de auto een fietsstraat inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u. In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen.
U mag niet met uw brommer op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.
Plaats waar je mag fietsen (artikel 5 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
Een fietsstraat kun je herkennen aan het bord 'fietsstraat – auto te gast'. Dit bord geeft dus aan dat de automobilist er te gast is. De kleur van het asfalt is rood, ook wel de rode loper genoemd en de maximale snelheid is hier 30 KM per uur.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Waar mag je stilstaan met de auto en waar niet? Stilstaan zonder aanleiding vanuit de verkeerssituatie is toegestaan aan de uiterste linker of rechterzijde van de rijbaan, tenzij dit anders is aangegeven. Je mag niet stilstaan als er een doorgetrokke gele streep op de stoep staat.
A02 – Einde maximum snelheid verkeersbord
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Bij de start van elk traject met een variabele snelheid staat een verkeersbord met een zwarte achtergrond met daarop de maximumsnelheid. Hieronder staat de tijd waarbinnen deze snelheid geldt, dus bijvoorbeeld van 06.00 tot 19.00 uur.
Dit bord waarschuwt dat je een rotonde nadert. Rotonde, verplichte rijrichting. Dit bord staat vaak vlak bij of op een rotonde en geeft de verplichte rijrichting aan.
Als aan de kant van de rijbaan een gele doorgetrokken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet stilstaan (of parkeren). Parkeer in de daarvoor aangegeven vakken. Even stilstaan voor in- en uitstappen mag dus ook niet.
Vrijliggende fietspaden maken geen onderdeel uit van de rijbaan waar auto's op rijden. Dat is anders in het geval van een fietsstrook. De regels van fietsstroken hangen af van de belijning. Freek: "Een fietsstrook is te herkennen aan het fietssymbool op het wegdek.
Door een deelstreep afgescheiden gedeelte van de rijbaan, waarop fietssymbolen zijn aangebracht en dat bestemd is voor (brom-)fietsers. Een fietsstrook is een gemarkeerd gedeelte van de rijbaan specifiek bedoeld voor fietsers. Het is daarmee wat anders dan een fietspad dat buiten de rijbaan ligt.
Stadsfiets op fietspad: geen maximumsnelheid
Natuurlijk gelden de borden die je ziet wanneer je de bebouwde kom binnenrijdt en waar '50' op staan niet voor fietsers. Als je al 50 zou kunnen halen als fietser. En op fietspaden gelden alleen maximumsnelheden voor brommers en andere gemotoriseerde voertuigen.
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
Je bent verplicht om het fietspad te gebruiken als er een is en het berijdbaar is. Het fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben. Als het maar één rijrichting heeft, mag je het niet tegen de rijrichting gebruiken. Het is dan bedoeld voor de fietsers voor wie het rechts in de rijrichting ligt.