Een voetgangersgebied is een gebied waarin in principe alleen voetgangers zich mogen bewegen, en voorrang hebben op eventuele andere weggebruikers.
Staat er op het verkeersbord F103 een symbool van een fiets, met daaronder een tijdsperiode, dan is fietsen toegelaten tijdens die periode. In het voorbeeld van het verkeersbord aan de linkerzijde mag er gefietst worden van 19u tot 11u.
Toepassingsgebied. Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee. Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Woonerven worden afgebakend door de verkeersborden F12a (begin woonerf) en F12b (einde woonerf). De snelheid in een woonerf is vastgelegd op 20 km/u. Voetgangers mogen in woonerven de gehele breedte van de weg gebruiken.
Welke straten behoren niet tot de fietszone? Straten met veel busverkeer voor een vlotte doorstroom van het openbaar vervoer. Verkeerslussen zodat de centrumparkings vlot bereikbaar blijven. Straten met een steile helling zodat fietsers zich niet moeten opjagen bij het klimmen.
Een gestalde (brom)fiets geeft overlast als hij op een plek staat die bedoeld is voor iemand anders. We waarschuwen en geven fietsers 10 minuten de tijd om hun (brom)fiets ergens anders neer te zetten. Gebeurt dat niet, dan verwijderen we hem.
Het autoverkeer wordt binnen het stadsdeel gehouden door eenrichtingsstraten en knips. Wie met de auto van stadsdeel naar stadsdeel wil rijden, kan dat enkel via de ring doen. Voor fietsers werd een fietsnetwerk ingericht met fietsstraten, fietssuggestiestroken of fietspaden en werden de fietsparkings uitgebreid.
In een woonerf mogen bestuurders van fietsen, motorfietsen of auto's de voetgangers die op de rijbaan wandelen niet in gevaar brengen of hinderen. Ze moeten dubbel voorzichtig zijn voor kinderen die op de rijbaan mogen spelen.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken.
Basisregel: De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.
Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te parkeren.
In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen. De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.
Eenvoudige uitleg: Hier mogen auto's en vrachtauto's of motoren elkaar niet inhalen op de weg.
E1:Parkeerverbod. Aan de kant van de weg waar dit bord is geplaatst, mag je niet parkeren. Je mag hier wel passagiers laten in- of uitstappen of goederen laden of lossen. Het parkeerverbod geldt niet voor parkeervakken, maar wel voor de berm.
Voetgangers mogen in een erf overal lopen. Kinderen spelen hier op straat en hier wordt ook gefietst. Houd rekening met elkaar. In een erf kunt u ook te maken krijgen met auto's, fietsers en spelende kinderen.
Nee, een voetganger heeft nooit voorrang!
Voorrang is geregeld tussen bestuurders onderling, een auto geeft een auto voorrang, een fietser een bus, een scooter een vrachtwagen etc..etc.. Een voetganger is geen bestuurder, en zal daarom niet tot deze groep gerekend worden.
Wanneer u een woonerf verlaat, dient u voorrang te verlenen aan al het verkeer. Een woonerf is een plek voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. Houd hier rekening mee.
Het woonerf is een straat of plein(tje) waarbij de nadruk zeer sterk ligt op de verblijfsfunctie: wonen, spelen, wandelen enzovoort. Doorgaand verkeer is op een woonerf niet mogelijk. De filosofie hierachter is dat de auto "te gast" is in het woonerf.
Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft.
Waar voetgangers normaal gesproken niet zomaar de rijbaan mogen gebruiken, is dat op een woonerf een ander verhaal. Hier mogen ze namelijk overal de weg gebruiken. Kinderen mogen bijvoorbeeld dus overal spelen op de weg.
Gratis parkeren gedurende 2 uur in Leuven
Als je maar voor 2 uur in het centrum van Leuven moet zijn, kun je in de blauwe zones van Leuven parkeren als je je parkeerschijf plaatst. Daar kan je elke dag parkeren van 9u tot 18u gedurende 2 uur, behalve op zondagen.
Leuven wordt geen lage-emissiezone. Dat blijkt uit de bestuursnota voor de komende zes jaar die het stadsbestuur dinsdag voorstelde. Maar dat Leuven de kaart van het klimaat trekt de komende jaren, is wel héél duidelijk. “Leuven is te klein voor een lage-emissiezone (LEZ)”, zegt schepen David Dessers (Groen).
Autoluwe zone
Auto's mogen hier rijden, maar de parkeerplaatsen zijn alleen voor bewoners en zorgverstrekkers met een parkeerkaart. Bezoekers kunnen niet op straat parkeren. Je mag hier fietsen. Verkeersborden geven de rijrichting aan.