Welke informatie moet je meedelen aan de verzekeraar? In een medische vragenlijst mag men enkel vragen stellen over je huidige gezondheidstoestand. Vragen over genetische gegevens zijn verboden. Er mag dus niks gevraagd worden over ziektes die je nu nog niet hebt, maar die zich in de toekomst zouden kunnen ontwikkelen.
Specifieke inlichtingen opvragen bij uw arts of het ziekenhuis kan de verzekeraar echter alleen mits uw uitdrukkelijke toestemming. Indien u zelf de medische informatie bezorgt, is het gebruikelijk dat u deze opstuurt naar de raadsgeneesheer van de verzekeraar, die gehouden is tot het beroepsgeheim.
De acceptatieplicht uit de Zorgverzekeringswet, verplicht zorgverzekeraars om iedere Nederlander te accepteren voor het basispakket van de zorgverzekering. Leeftijd, geslacht of gezondheid is dan niet van belang en ze mogen niet weigeren. Dit geldt alleen voor de basisverzekering en niet voor de.
Een zorgverzekeraar is wettelijk verplicht u te accepteren voor de basisverzekering, wat uw leeftijd of gezondheidssituatie ook is. De verzekeraar mag u wel weigeren voor een aanvullende verzekering.
De zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht. Zij moeten jou accepteren als jij je aanmeldt voor één van de verzekeringsmodellen van de zorgverzekering en woont in de provincie waar de zorgverzekeraar werkzaam is. Ook mag de premie niet afhankelijk zijn van persoonskenmerken als geslacht, leeftijd of gezondheid.
Zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht voor de basisverzekering en mogen de zorgverzekering niet zomaar stopzetten. Maar in een aantal gevallen mag de zorgverzekeraar weigeren om een zorgverzekering af te sluiten of mag de verzekeraar de verzekering zelfs opzeggen.
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
De adviseurs hebben het medisch beroepsgeheim. Zij vragen de gegevens uit uw medisch dossier op bij uw zorgaanbieder. Uw zorgaanbieder is wettelijk verplicht de gegevens aan de zorgverzekeraar te verstrekken. De zorgaanbieder hoeft daarvoor geen toestemming te vragen aan u.
Welke medische vragen stelt je verzekeraar? Een verzekeraar mag je niet zomaar alles vragen. Tot een verzekerd bedrag van 278.004 euro moet de verzekeraar zich beperken tot de vragenlijst die opgesteld is door het Verbond van Verzekeraars. Zo mag de verzekeraar bijvoorbeeld geen vragen stellen over erfelijke ziektes.
De medisch adviseur heeft alle relevante stukken uit het medisch dossier van uw cliënt nodig om de medische toestand van uw cliënt te kunnen beoordelen. Zodra alle stukken binnen zijn, gaat de adviseur de informatie zeer zorgvuldig analyseren en maakt hij een samenvatting van de aanwezige medische stukken.
Als je een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering wilt afsluiten, moet je meestal een gezondheidsverklaring invullen. Deze bevat een serie vragen over je gezondheid. Nadat je de verklaring hebt ingevuld, beoordeelt een medisch adviseur je gezondheidssituatie.
Alle antwoorden op mijn vragenVragen van patiënten over verstrekken van medische gegevens. Nee, in principe mag dat niet. Alleen in uitzonderingssituaties mag uw zorgverlener uw medische gegevens doorgeven. Als patiënt moet u erop kunnen rekenen dat alles wat u in vertrouwen aan een zorgverlener vertelt, geheim blijft.
Gegevens medisch dossier verwijderen
De gegevens in uw medisch dossier worden 20 jaar bewaard. Daarna zal de arts of zorginstelling de gegevens uit uw dossier laten vernietigen. U kunt een arts of instelling vragen uw gegevens eerder te vernietigen.
De groep van mensen die inzage in dat dossier mogen hebben, is: de patiënt zelf, de vertegenwoordiger bij een wilsonbekwame patiënt, de behandelend arts en het behandelteam van de betrokken patiënt voor zover zij die inzage nodig hebben voor hun deel van de behandeling of verpleging.
Verzekeringsfraude onderzoeken
Ze kunnen bijvoorbeeld: Een toedrachtonderzoeker inschakelen om een interview af te nemen bij de verzekerde of betrokken derden. Persoonsgegevens verzamelen uit verschillende bronnen, zoals het kentekenregister van de RDW, de Kamer van Koophandel of het Kadaster.
De verzekeraar mag je niet onderzoeken op iets wat voor de beoordeling van het risico niet nodig is. Deze regels of 'beperkingen' staan in de Wet op de medische keuringen. Die beperkingen gelden voor verzekeringen onder een bepaald bedrag. Dat bedrag noemen we 'de vragengrens'.
Sta je eenmaal op de zwarte lijst, dan blijven je gegevens meestal vijf jaar staan. Na deze vijf jaar wordt je registratie automatisch verwijderd. Als je op de zwarte lijst staat in verband met een negatief aantal schade vrije jaren, dan kunnen je gegevens na 15 maanden al van de zwarte lijst worden verwijderd.
Opzeggen moet uiterlijk op 31 december van het jaar daarvoor. Je kunt je zorgverzekering opzeggen door je zorgverzekeraar een e-mail of aangetekende brief te sturen. Vaak kun je de opzegging ook regelen in je mijn-omgeving (de persoonlijke digitale omgeving op de website van je zorgverzekeraar).
Je bent in principe zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van je oude zorgverzekering. Tijdens de overstapperiode bieden veel zorgverzekeraars echter een overstapservice: dat betekent dat zij de oude zorgverzekering voor je opzeggen op het moment dat je een verzekering bij de nieuwe zorgverzekeraar afsluit.
Een zorgverzekering sluit je eigenlijk altijd voor 1 jaar af. Overstappen van zorgverzekering kan in principe één keer per jaar, van halverwege november tot eind december. Heb je je oude zorgverzekering vóór 31 december opgezegd dan kan je nog tot 1 februari overstappen naar een nieuwe zorgverzekering.
Zorgverzekeraars hebben ook een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat hun verzekerden binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het basispakket.
Wat is medische acceptatie? Bij een medische acceptatieprocedure beslist de verzekeraar op basis van informatie over je medische situatie of hij je wil verzekeren. Als je veel zorgkosten verwacht te maken, ben je een groter risico voor de verzekeraar.
Bij sommige verzekeraars die een uitgebreide aanvullende polis aanbieden, geldt er wél een directe acceptatie, maar een wachttijd. Dat betekent dat je bijvoorbeeld pas na een jaar gebruik kunt maken van een bepaalde dekking, terwijl je in de tussentijd al wel een hoge premie betaalt.