Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement. U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen. Wel mag uw werkgever vragen of u ziek bent door een bedrijfsongeval.
Je mag de volgende gegevens niet vragen: de aard van de ziekte, zoals wat je medewerker mankeert en wat de oorzaak is. de beperkingen en mogelijkheden van de medewerker, zoals in welke mate je medewerker nog in staat is te werken. onder welke vangnetbepaling van de Ziektewet de medewerker valt.
De werkgever mag niet vragen naar uw gezondheid of uw ziekteverzuim bij uw vorige werkgever. Vragen over uw gezondheid mogen alleen worden gesteld tijdens een aanstellingskeuring (medische keuring). Deze medische keuring is maar voor enkele functies toegestaan.
Je hoeft niets te vertellen over je ziekte
Je werkgever mag jou geen vragen stellen over je medische situatie. Zoals bijvoorbeeld waar je last van hebt, of naar de behandeling van je ziekte. Wel mag de werkgever vragen stellen die noodzakelijk zijn om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met de werkzaamheden.
Conclusie. Hoewel je werkgever je kan vragen om op gesprek te komen tijdens ziekte, moet dit in het kader van re-integratie zijn en moet er rekening worden gehouden met je gezondheidstoestand.
Uw werkgever mag meestal geen gegevens over uw gezondheid, strafrechtelijke gegevens en gegevens over uw afkomst (etniciteit) in uw personeelsdossier opnemen. Zie verder: Personeelsdossier.
Ja, je werkgever mag je bellen als je ziek bent. Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
2. Een werkgever mag vragen stellen over jouw geaardheid, geloofsovertuiging, politieke gezindheid, vakbonden en dergelijke zaken. Dit mag niet. Een werkgever mag hierover geen vragen stellen als dit niet relevant is voor de functie.
Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag uw medische gegevens vragen en opslaan. Wel mag uw werkgever gegevens aan u vragen die noodzakelijk zijn om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met uw werkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer u weer verwacht op het werk te zijn.
Dat betekent dat je werkgever niet mag vragen: wat je precies mankeert. wat de oorzaak is. welke werkzaamheden je wel/niet kunt doen.
De werkgever moet de zieke werknemer uiterlijk binnen een week ziek melden bij de arbodienst of bedrijfsarts. De werkgever moet de regels voor ziekmelding bekendmaken bij de medewerkers. De werkgever mag aan de werknemer vragen wanneer deze weer denkt te kunnen werken.
Geen ontslag tijdens ziekte
Als u ziek bent, mag uw werkgever u niet ontslaan. Er zijn uitzonderingen. Ontslag tijdens ziekte mag bijvoorbeeld wel: bij ontslag op staande voet.
Denk bijvoorbeeld aan vragen over: godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, seksuele geaardheid, kinderwens, gezondheid, discriminatie. Vragen over deze onderwerpen zijn niet toegestaan.
Als u ziek bent hebt u ook plichten: Blijf de eerste 2 weken (telefonisch) bereikbaar tijdens werktijden. Werk mee aan uw herstel. Houd u aan de afspraken met uw arts en werkgever.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Recruiters kijken of je voldoet aan de harde eisen die voor de functie nodig zijn: je studie en opleidingsniveau, je werkervaring, je vaardigheden en je competenties.
Bij een ziekmelding mag u alleen vragen en registreren wat noodzakelijk is voor u als werkgever om te weten. Dat is informatie waarmee u kunt bepalen hoe het verder moet met de werkzaamheden van uw werknemer. En informatie om te beoordelen of u loon moet doorbetalen. Die informatie mag u daarom ook vastleggen.
Veel bedrijven hanteren de richtlijn van drie dagen ziekteverlof, maar zorg ervoor dat u geen wettelijke verplichtingen inzake ziekteverlof overtreedt waar uw bedrijf aan onderworpen is.
Juridisch gezien kun je een functioneringsgesprek niet opleggen of verplichten. Er staat niets in het arbeidsrecht over het feit dat een functioneringsgesprek een verplicht element zou zijn.
Vaak wil uw werknemer u best vertellen wat er aan de hand is. Daar is geen bezwaar tegen. U mag de vrijwillig verstrekte gezondheidsgegevens alleen niet vastleggen. En u mag geen oordeel, diagnose of advies geven over de ziekte of de (on)geschiktheid om te werken.
Een werknemer moet gewoon zijn boodschappen kunnen doen of een stuk kunnen wandelen. Een werknemer mag niet zomaar met vakantie gaan. De bedrijfsarts kan advies geven en mede bepalen of een vakantie het herstel- en/of re-integratieproces niet belemmert.
Er zijn geen vaste regels over contact met je werkgever tijdens ziekte. De meeste werkgevers vragen zo nu en dan om een update, maar dit is niet verplicht. Je kunt je gewoon beter melden wanneer je weer bent hersteld. Het is niet de bedoeling dat je baas onaangekondigd bij je op de stoep staat.