De Opel Mokka met kenteken 4-ZBZ-63 mag maximaal 1200 kg trekken. Voor wat betreft de gewichtsverhoudingen past de auto wel bij de caravan. De motor heeft een maximale trekkracht van 155 Nm bij 4000 omw/min, dat is een gemiddelde waarde. Dus van de prestaties tijdens het trekken moet u niet al te veel verwachten.
Dat hangt van de motor af. De 1.4 (benzine) mag volgens de gegevens van Opel 1200 kg en de 1.6 diesel mag wel 1500 kg trekken.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht.
De Opel Mokka was de eerste compacte SUV van Opel. Door zijn goede prestaties is er in 2016 een vernieuwde Mokka op de markt gekomen: De Opel Mokka X. Deze vernieuwde Mokka X is een flinke vooruitgang. Het is een betrouwbare auto die niet perse uitblinkt op een bepaald punt.
De Opel Mokka op fossiele brandstof mag een maximale kogeldruk hebben van 55 kg. De elektrische versie mag formeel niks trekken en is er daarom geen opgave van de maximale kogeldruk van de fabrikant.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Indien uw auto voorzien is van de 1.7 CDTI dan wordt er geen gebruik gemaakt van een distributieketting maar van een distributieriem. Hiervoor is wèl een vervangingsinterval opgegeven en deze is iedere 150.000km of 72 maanden.
De geteste Mokka is uitgerust met een 1,4-liter turbomotor en een zesversnellingsbak. Hiermee komt de auto weliswaar tot goede prestaties, maar bij de test kan hij qua verbruik helaas niet overtuigen. Het gemeten brandstofverbruik bedroeg gemiddeld 7,2 l/100 km, wat vergeleken bij andere auto's in deze klasse hoog is.
Met de Mokka is Opel nu ook in dat deel van de markt vertegenwoordigd. De Mokka is niet verfijnd, zo blijkt tijdens een uitgebreide test, maar wel ruim en heeft een scherpe vanafprijs en een hoge instap.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Volvo V70 T4 - 1600 kg
Onder de motorkap van de V70 T4 een 1.6 liter met turbo en 180 pk. Deze mag een caravan van maximaal 1600 kg trekken. Er is ook een V70 T5 met een tweeliter viercilinder met 245 pk en een maximaal trekgewicht van 1800 kg.
Om het trekgewicht te verhogen moet de auto op een testbaan van de RDW diverse testen ondergaan waaronder div. hellingproeven met een beladen aanhanger. Als de auto hier doorheen komt dan kan het trekgewicht aangepast worden op het kenteken.
Natuurlijk zet je een Opel Corsa niet voor een beest van een caravan. Maar dat hoeft ook niet. De basisversie van de Corsa kan met zijn trekgewicht van 500 kilo bijvoorbeeld prima overweg met een aanhangwagen of – hipper dan ooit – een vouwwagen.
Met een maximaal aanhanggewicht van 1.100 kg, is de auto geschikt voor caravans, boten en fietsen. Eigenlijk past de Dacia Sandero Stepway gewoon bij elk huishouden. Zowel de nieuwe Dacia Sandero, de nieuwe Dacia Sandero Stepway als de Dacia Duster zijn erg veilige keuzes voor op reis.
De accu van de Opel Mokka-e heeft een capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 245 kilometer gehaald.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.