De taken die officieel bij het bestuur liggen zijn o.a. het opstellen van de financiële stukken als jaarrekening en begroting, het incasseren van de maandelijkse bijdragen, het bijhouden van wie de huidige bewoners zijn, het uitschrijven van vergadering en ga zo maar door.
De bestuursleden van een VvE immers, hebben de plicht om zich als behoorlijk bestuurder te gedragen. Net zoals bestuurders van organisaties, bedrijven, verenigingen en stichtingen. De bestuurders moeten hun taken naar beste eer en geweten vervullen. Als zij dat niet doen, dan spreken we van onbehoorlijk bestuur.
De secretaris van de VvE speelt een belangrijke rol binnen het administratief beheer van de VvE, zeker binnen grotere VvE's. Kleine VvE's hebben niet altijd een secretaris. De secretaris houdt zich bezig met onder andere: Communiceren met de leden over vergaderingen, onderhoud en andere zaken.
Een VvE mag allerlei beperkingen opleggen aan de bewoners. Maar deze moeten dan wel zijn vastgelegd in de splitsingsakte óf in een apart huishoudelijk reglement. Bijvoorbeeld: het beperken van het aantal huisdieren of het verbieden van harde vloeren vanwege geluidsoverlast.
Huismeesters zijn hét aanspreekpunt voor bewoners, houden kleine reparaties, houden zich bezig met onderhoud van algemene ruimtes, spreken bewoners aan op hun woongedrag, maken meldingen van storingen aan de juiste instanties en houden toezicht op de werkzaamheden en het controleren van technische installaties.
Meldpunt klachten
Dus kom je er met jouw beheerder niet uit, dan kan je jouw klacht bij het meldpunt neerleggen. Zij zullen dan contact met je opnemen en de klacht onderzoeken. Op basis van hoor en wederhoor wordt getracht tot een passende oplossing te komen.
Een huishoudelijk reglement kent geen voorgeschreven vorm of model. Je kan er dus heel veel zaken in regelen, op maat voor iedere stichting. Is (een nadere detaillering van en) een aanvulling op de statuten; Kan behalve afspraken, regels en richtlijnen ook de taken en bevoegdheden van bestuursleden bevatten.
Als u een appartement koopt, bent u automatisch lid van de vereniging van eigenaren (vve). De vve moet zorgen voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementengebouw. Bijvoorbeeld de gevel of het dak.
Wanneer kunt u een klacht indienen? Als u als VvE een probleem ondervindt met uw beheerder en het is u niet gelukt om dit probleem of geschil zelf op te lossen omdat uw beheerder daar geen medewerking aan verleent, of niet bereid is om naar u te luisteren, dan kunt u zich tot ons wenden en uw klacht bij ons neerleggen.
Balkons horen doorgaans bij het appartement waar het balkon aan vast zit. Toch is de VvE vaak verantwoordelijk voor (onderhoud aan) de constructie van het balkon. Een eigenaar heeft dan het exclusieve gebruik van het balkon, maar onderhoud en vervanging van de constructie betaalt de VvE.
Bij VvE's met modelreglement 1973, 1983 en 1992 geldt een quorum van 50% van de stemmen. Dit quorum geldt niet bij modelreglement 2006 en modelreglement 2017. Tijdens de vergadering kunnen 100 stemmen uitgebracht worden. Op de vergadering moeten ten minste 50 stemmen aanwezig zijn (het quorum).
Werk voor verhuurder mag niet doorberekend
Werkzaamheden die de huismeester verricht voor de verhuurder mogen niet aan de huurders worden doorberekend. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: vervangen van binnendeuren in de woning, als onderdeel van groot onderhoud. herstelwerk in gemeenschappelijke ruimten.
Taken en verantwoordelijkheden van de conciërge
Het gebouw schoonmaken of een team van schoonmakers begeleiden . Tuinieren en landschapswerkzaamheden uitvoeren of anderen in deze rollen begeleiden. Het gebouw inspecteren, inclusief verwarming, koeling, verlichting en alarmsystemen om er zeker van te zijn dat ze goed werken.
Een huismeester fungeert als centraal aanspreekpunt voor bewoners of gebruikers. Hierdoor verlopen meldingen van problemen en vragen soepel, zonder dat bewoners direct de VvE-manager hoeven te benaderen. Dit zorgt voor tevreden bewoners en efficiëntere afhandeling van verzoeken.
Belangrijkste taken van het bestuur zijn: Beheer, onderhoud en schoonmaak van gebouw en gemeenschappelijke ruimtes. De VvE is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het gebouw. De besluiten die de VvE hierover neemt, moet het bestuur uitvoeren.
Doorgaans staat in het modelreglement een (standaard) bepaling die geeft dat overtredingen kunnen worden beboet. Voorts kan in de splitsingsakte een boeteregeling zijn opgenomen als aanvulling op het modelreglement. Mocht hiervan geen sprake zijn, dan kan de VvE een boeteregeling vaststellen.
De vergadering van eigenaars kan tijdens de vergadering te allen tijde besluiten de bestuurder per direct of tegen een bepaalde termijn te ontslaan. Het besluit dient in beginsel te worden genomen met een gewone meerderheid van stemmen, dat wil zeggen: minimaal de helft van het aantal aanwezige stemmen plus één stem.
Een secretaris is onlosmakelijk verbonden met de voorzitter van de stichting. Samen leiden ze de vergadering. De voorzitter zit de vergadering voor en de secretaris zorgt dat de agenda van tevoren wordt verstuurd en de besluiten worden genotuleerd. Binnen de stichting zijn er verschillende functies en taken.
Een goede VvE-beheerder kent de regels van het appartementsrecht en beschikt over de benodigde financiële- en technische kennis indien deze zaken zijn uitbesteed. Bekijk of de VvE-beheerder makkelijk te bereiken is via telefoon en e-mail, met een vast aanspreekpunt en een back-up voor als deze er niet is.