Sociale media zijn meesters in variabele beloningen, want je weet nooit of er meldingen voor je klaar staan. En dat maakt het zo verleidelijk om foto's te delen en updates te plaatsen.
Iedereen met een profiel op social media kan zowel informatie zenden als ontvangen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met televisie, radio of bannering. Het laagdrempelige karakter en de lage kosten van social media maken het voor organisaties bovendien mogelijk om ook snel te reageren.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Gevolgen social media
Typen op je smartphone kan ook spanning veroorzaken in je pezen. Je kunt ook last krijgen van vermoeide ogen door te lang naar het scherm te staren. Sociale media kunnen ook een gevaarlijke afleiding zijn tijdens het rijden of lopen over straat.
Internetverslaving is de meest voorkomende verslaving onder jongeren. Onder internetverslaving vallen verschillende soorten verslavingen, zoals gameverslaving, social media verslaving, chatverslaving en pornoverslaving. Iedereen gebruikt internet.
Vaak wordt de vraag gesteld wat Social Media nou eigenlijk oplevert? Op dit gebied zijn meerdere modellen gecreëerd om de Return-On-Investment (ROI) te kunnen bepalen. De meeste modellen gaan van kwantitatieve, goed meetbare, data naar kwalitatieve, vaak moeilijk definieerbare acties.
Uiteraard kennen we de grootste spelers op het gebied van social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest. Ieder platform is uniek op zijn eigen manier, en dat biedt dus kansen voor ieder type bedrijf dat gebruik wil maken van social media als marketingmiddel.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
ROI staat voor Return On Investment, dit is een manier om de effectiviteit van een investering te bepalen. De inkomsten van de investering worden afgetrokken van de uitgaven en gedeeld op de investering, de uitkomst is een ratio of percentage.
Als we kijken naar wat het meest gedronken wordt onder jongeren staat bier met 69 procent op nummer een. Andere populaire drankjes onder jongeren zijn mixdrankjes (44 procent), wijn (43 procent) en sterke drank (32 procent). Ook speciaal bier, zoals La Chouffe bier, wordt onder jongeren gedronken.
Jongeren en jongvolwassenen Lees verder
Het gebruik van drugs is het hoogst in de leeftijdsgroep van16 tot 25 jaar.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
96% van de Nederlanders is actief op social media. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.