Je onderhoudt je hersens.Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren.Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Je weet misschien wel dat iets nieuws leren goed is voor je brein. Je hersens leggen tijdens het leren allemaal nieuwe verbindingen aan. Door te leren houd je je hersens dus in topconditie. Het leren van een taal heeft een nog sterker effect.
Als je iets leert of oefent maken die hersencellen verbinding met elkaar. Het is net als door een hoog grasveld lopen; je maakt een nieuw spoor tussen A en B. Maar dan hebben we ons het geleerde nog niet eigen gemaakt. Was het maar zo makkelijk.
Leren: een definitie
In de breedste zin wordt leren gedefinieerd als een proces waarbij ervaring een permanente verandering in kennis of gedrag veroorzaakt. Dit kan met opzet zijn of onbedoeld, in voor- of tegenspoed, correct of incorrect en bewust of onbewust.
"Dikwijls wordt leren alleen gedefinieerd in termen van de uitkomsten van leren zonder het proces zelf te omschrijven." Leren wordt dan omschreven als 'een relatief permanente verandering in gedrag'. Ook wordt leren wel gelijk gesteld met het verwerven van kennis.
Allemaal zijn ze te vereenvoudigen tot 3 hoofdsoorten: Cognitief leren. Sociaal-affectief leren. Psychomotorisch leren.
Leren is een ervaring die ervoor zorgt dat je wordt geprikkeld. Je wilt graag begrijpen hoe het zit en gaat het liefst aan de slag om dat te onderzoeken. Je zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven en voelen) spelen daarin een belangrijke rol. Hoe meer zintuigen worden geprikkeld, hoe beter de ervaring blijft hangen.
Als je jezelf blijft ontwikkelen dan kom je in een flow terecht. Het geeft een goed gevoel om iets nieuws te leren en je vergeet hierdoor de tijd. De perfecte remedie tegen verveling! En door jezelf iets nieuws te leren, blijf je jezelf ontwikkelen en blijf je bij de tijd (zie tip 1).
Enerzijds is het een bewijs dat je tijdens je opleiding extra vakkennis en -vaardigheden hebt verworven waar anderen niet over beschikken (= theorie van het menselijk kapitaal). Anderzijds is verder studeren een bewijs van je inzet en ambitie (= signaaltheorie).
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Leerlingen leren het beste als ze nieuwe informatie kunnen koppelen aan wat ze al over een onderwerp weten. Zo vindt de nieuwe informatie zijn weg naar het langetermijngeheugen. Daarom dien je leerlingen bij de introductie van een nieuw onderwerp voldoende achtergrondinformatie te bieden.
5 Tips om beter te leren én onthouden
Hou regelmatig pauzes zodat je hersenen de kans krijgen om de informatie te verwerken/op te slaan. Gebruik de pomodorotechniek. Herhaal, herhaal, herhaal! Zonder herhaling gaat veel informatie snel verloren (liefst tussen 1 en 9 uur de eerste keer herhalen).
Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren. Aandacht en concentratie zijn daarnaast belangrijk om tot leren te komen.
Nieuwe kennis voor verbreding van functie of andere functie zodat werknemer kan doorgroeien en wel bij een bedrijf wil blijven. Kennis en kunde van de werknemer vergroten zorgt voor een betere kwaliteit van het werk. Het vergroot als het ware het menselijk kapitaal binnen het bedrijf.
Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals: Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis.
Effectieve leerstrategieën zijn altijd actief: je bent op een actieve manier met de leerstof bezig en je gebruikt daarbij verschillende activiteiten. Deze leerstrategieën lijken veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dat mee.
Geef jonge kinderen daarom bewust kansen om zichzelf te leren kennen, bijvoorbeeld met spiegels, foto's en activiteiten en spelletjes. Ook zelfregulatie is belangrijk: doelen onthouden, impulsief gedrag remmen, afleidingen negeren en waar nodig gedrag veranderen.
De Amerikaanse psycholoog David Kolb onderscheidt vier leerstijlen: de denker, doener, dromer en beslisser. Iedereen die iets nieuws leert, heeft een voorkeur voor een bepaalde methode.
Je leert door vooral te reflecteren. (Wetenschappelijke) kennis, weetjes, tips en trucs toe te voegen. Door zaken op te zoeken en vooral weer opnieuw uit te proberen, concrete ervaring opdoen. Je leert door te doen, en door middel van de reflectie leer je van je ervaring.